2006 • Langs Mayenne

lørdag, september 23

Mayenne 23.09. - 29.09.2006
Inkl. 3 dager i Paris

Egil var igjen sjåfør og kjørte Vigdis og meg til Gardermoen for fly til Paris kl.11.00. Derfra flybuss inn til Gare de Montparnasse hvor toget til Laval skulle gå kl. 16.05. Vi fikk en halvtime på stasjonen før togavgang.
Etter 1,5 timer var vi i Laval. Her var det vanskelig å få en taxi, men Vigdis gikk inn på stasjonen hvor de ringte etter en. Det ble tur med en hyggelig og pratsom sjåfør i ca. 3 mil. Det kostet 40 euro.
Vi kom til et flott hotell, La Marjolaine. Vårt rom lå for seg selv i et sjarmerende steinhus i en stor park. Her skulle vi bo i to dager. Stille og rolige omgivelser. Sykkelturen startet søndag og skulle være på 26 km, men vår tur ble 34 km! Vi tråkket i området rundt Moulay, hvor sykkelveien gikk langs en kanal. Små hus med servering lå ved første sluse, hvor vi stoppet. Kaffe og kake med plommer smakte godt. Videre syklet vi gjennom skogsområde i behagelig temperatur hvor sola skinte mellom trærne. Vi var innom Fontaine Daniel, en liten landsby med kun 190 innb. som er kjent for stoffer av høy kvalitet «Toiles de Mayenne».

Neste dag gikk syklet vi på kjerreveien langs elva Mayenne og passerte flere små hus som tidligere ble brukt av arbeidere ved slusene. Ved enkelte sluser var det nå kaféer, men dessverre var alle lukket da vi passerte på en mandag.  (Dette var ikke opplyst i reiseruten). Vi syklet fram til Laval hvor vi spiste lunsj kl. 14.30. Vi syklet riktig etter beskrivelsen idag og etter 34 km var vi framme ved herregården Manoir de Rouessé. Her fikk vi et hyggelig tårnværelse, og bodde her i to dager. Måltidene spiste vi ved et flott langbord i eik, i et stort vakkert rom i første etasje.

Neste dag ble en rundtur omkring byen Laval som har ca. 54000 innbyggere.  Overskyet vær idag og vi syklet 2 km i lett terreng på kjerreveien langs Mayenne. Traff på flere syklister i alle aldre. Syklet tilbake til hotellet og ned til sentrum av Laval. Både Vigdis og jeg kjøpte Bulgum (tykt gummiunderlag) til å ha under bordduker. Det så vi ble brukt på spisebordet på hotellet og jeg kjøpte flott blåmønstret gardinstoff til Parsellen. Ved middagsbordet i dag fikk vi selskap av tre nye gjester fra Strasbourg.
Men som vanlig var det sengetid for de norske sykkeldamene ved 21.30 tiden.

Neste dag kl. 09.30 satt vi på sykkelsetet igjen, og fant til slutt veien ut fra Laval og ned til elva Mayenne igjen. Sykkelveiene er fine, selv med noe stein og leire. Flere fine rasteplasser hvor vi spiste medbrakt lunsj.
Vi syklet 39 km til en liten by Château-Gontier hvor vi overnattet på Pârc Hotel, med hyggelig uteplass hvor vi måtte slukke tørsten ved ankomst. Herfra var det 10 minutter å gå til restauranten «Aquarelle» hvor vi spiste middag to ganger. Vi bodde to dager i denne byen.

Frokost kl. 8.30 og idag var det kjøttpålegg på bordet! Ikke så vanlig til petit déjeuner. Det var marked i sentrum hver torsdag med salg av forskjellige varer. Jeg kjøpte to par merkesko til kr. 200.-. (det ene paret brukes fortsatt i 2016).
Vi spiste lunsj i byen og kom i snakk med en engelskmann og hans voksne datter. Han var på jakt etter en kone, da han ble skilt for 26 år siden! Viste stor interesse for Vigdis!
Det ble sykkeltur i dag også, som kun var på 25 km i omegnen.

Siste dagen syklet vi 14 km til Daon hvor vi spiste en deilige blåskjell med frites. Denne retten blir vi aldri lei av! Drosje hentet oss og syklene kl. 12.40, men sjåføren brukte 20 minutter på å montere syklene bak på bilen.
Måtte derfor kjøre fort inn til Laval som var 40 km unna. Vi hadde 6 minutter på oss da vi ankom togstasjonen, men vi rakk toget til Paris.

Paris
Denne gangen bodde vi også på hotell L' de Orchidée i  rue de l´Oust i 14. arr. Tok metro fra nærmeste stasjon som er Gaité til turistinformasjonen i Louvre senter. Besøkte Orangeriet som endelig hadde åpnet.
Spiste lunsj på et creperi like ved rue Maine. Dagen etter var vi på Musée Carnavalet som viser Paris sin historie fra Galiontiden og fram til 20. århundre. Flotte malerier i imponerende bygning. Besøkte Basilleplassen før metro til det store loppemarkedet Marché aux Puces som ligger litt utenfor sentrum i Clignancourt. Åpent hele året på mandag, lørdag og søndag. 250 salgsboder av alt mulig. Spiste også dette året middag på restauranten La Cagouille som har 4 stjerner, men syntes ikke stedet var like bra som ved tidligere besøk.

På søndag tok vi tog til Vernon og buss videre til Giverny hvor vi besøkte huset og hagen til maleren Claude Monet. Sjarmerende sted med fine stier rundt i hagen med vannlijer og andre planter. Men en god del andre turister også, selvfølgelig.
I dag startet vi kl. 09.00 og var på hotellet igjen kl. 19.00. Det ble en kveldstur i nærområdet. Når Vigdis og jeg er i Paris går vi mye, og bruker ofte 10-12 timer på en dag. Denne byen har så mye å vise og vi har med notater og utklipp fra forskjellige områder med museer og kafeer  som vi finner fram til.

Mandag gikk vi en runde i de butikkene som var åpne i Montparnasse-området. Det ble lunsj på Willis Wine Bar i19 rue de Petits-Champs, etter anbefaling fra Aftenpostens Geir Salvesens vinartikler. Nydelig mat og vin.
Her spanderte Vigdis måltidet til meg, da jeg senere i oktober blir 60 år. Overraskende og hyggelig! Herfra gikk vi opp til Operaen og tok metro til Montparnasse sentret. Kjøpte med oss sandwich og vin, da vi skulle pakke, og legge oss tidlig denne kvelden. Kanskje blir det til frokost imorgen også. Dette var en fin avslutning på vår sykkeltur i Frankrike nr. 12 hvor Vigdis og jeg stortrives i hverandres selskap. De gangene vi ikke helt finner sykkelveien etter rutebeskrivelsen, holder vi begge humøret oppe. Og tar vi feil av retningen er vi begge stort sett enige om det!  Det blir nok en ny tur til neste år også.