2010 • Canal du Midi fra Setè

lørdag, september 25

Lørdag 25.09.2010
Air France til Paris med avgang kl. 6.30 fra Gardermoen. Lange køer ved innsjekking, og enda lengre køer i sikkerhetskontrollen.
Fra Charles de Gaulle tok vi buss til Gare de Lyon. Veiarbeid forsinket oss, men vi rakk toget i god tid før avgang kl.11.20 med TGV til Montpellier og videre et nytt tog til Séte. Vi kom en dag før sykkelturen startet, for å se litt mer av byen. Bodde på Grand Hotel beliggende i en eldre bygning, sentralt rett ved kanalen. Høyt under taket, med en hyggelig spisesal.

Søndag var det strålende sol, og vi gikk opp mange trapper og en lang bakke til utsiktspunktet
St. Mont Clair 175 m.o.h. Flott utsikt over by og hav. Var også innom et kapell her. Vel nede i Sète igjen ble det en times båttur i havneområdet til 8 Euro p.p. Guidingen var kun på fransk. Det var flere som hadde booket denne turen. Australia, New Zealand, USA, Sveits og Tyskland var representert.
Disse ble en gruppe med egen guide. Middagene ble spist i samlet tropp, inkl. oss to fra Norge. Første kvelden ble det Foies gras, fisk og Creme Caramel.

Mandag Sète - Cap d' Agde, 40 km.
Kl.9.30 fikk vi utlevert sykler med utstyr, inkl. hjelmer. Vi syklet til Marseillan hvor Vigdis og jeg spiste blåskjell med frites til lunsj. Strekningen idag gikk langs strender fram til Agde og til hotell Les Grenadines med pool, litt utenfor sentrum.
Vanskelig å finne ut ifra beskrivelsen, så det ble 15 km ekstra å sykle denne dagen.

Tirsdag Cap d' Agde - Bèziers, 35 km.
Ikke langt fra hotellet ble det en kort tur med ferje over elven «Passeur Mimi» som kostet 1.50 euro p.p. inkl. sykkel. Sykkelveien gikk langs kanalen i grønt og frodig terreng. Pizza og lasagne til lunsj. Vi kom fram til Beziers og Hotel des Poètes hvor vi som vanlig fikk værelse i  øverste etasje. Dette er en stor by hvor vi var innom Madeleinekirken og så utsikten fra St. Nazarete. Shopping ble det også.
Middag kl. 19.30. Reker i aspic, lam, ost. Maten er det sjelden vi klager på!

Onsdag Bèziers - Narbonne, 45 km.
Det ble mer enn det! Syklet første del av ruta i feil retning. 4 km t/r! Veien gikk lenge langs Canal du Midi, med mange humper da røtter fra store trær lå over stien. Pluss en del stein. Men åpent flott landskap omkring. Flotte kanalbåter tøffet forbi og vinket til oss. Så også båter med servering ombord, husbåter og flere vrak som ikke lenger var brukbare på vannet. Vi spiste medbrakt lunsj, baguette med ost og skinke. Fant en plass ved Corbières blant vinmarker. Ankom Grand Hôtel du Languedoc i Narbonne samtidig med gruppen. Sentral beliggenhet så det ble en liten bytur. Fikk bursdagsgave fra Vigdis. Fin sort vest med stort perlehjerte i fronten. Middagen spiste vi på restauranten L' Estagnol, som var italiensk salat med Parmasan, Doronde fiskefile, fruktsalat.

Torsdag Narbonne - Homps, 45 km.
Våknet til strålende sol, og gikk en tur til Pavepaleet som åpnet kl. 10. Besøkte også markedet i byen hvor jeg kjøpte skjorte til Egil, samt et stoffhjerte til pynt i soverommet på Parsellen. Handlet til lunsj før vi syklet mot Homps nær Canal de la Robine og videre langs Canal du Midi igjen. Det ble en ølpause og en lunsjpause i det fine været. Traff på vennlige franskmenn i alle aldre når vi spurte om veien. Men to ganger ble vi anvist feil retning! Fremme i Homps etter 3,5 timer. Et lite tettsted. Var innom en vinbutikk og fikk smake en god hvitvin fra Minervois. Ekepreg, sitron og vanilje. Bilde av en nonne på etiketten. Synd å ikke få med flasker i håndbagasjen hjem! Var også innom stedets supermarked og kjøpte kort og gaver. Vi tok en Leffe nede ved havnen, sammen med Kurt og Birgitte fra Sveits, som er med i gruppen.
Overnatting og middag på Auberge L' Arbouiser ved kanalen.

Fredag Homps - Carcassonne, 45 km.
Vigdis og jeg startet tidlig idag, for å få noen ledige timer i Carcassonne som er en festningsby. Frokosten var fra kl. 8, og vi var klare med syklene kl. 8.45. Det ble kun korte pauser underveis, men satte ny rekord ved å sykle 40,72 km på 4 timer og et kvarter! Syklet hele veien til Carcassonne langs kanalen. Her er det få hus, men mange trær. Mange syklister. De fleste slusene er styrt elektrisk, ellers var det offentlig personale i uniform som gjorde jobben mot betaling. Her var spesielle åpningstider. Stengt mellom kl. 12.30 - 14.00. Og etter kl. 18.00. Lunsj på torget i Carcassonne før vi syklet til hotellet Trois Couronnes for middag og overnatting. Fint hotell rett ved en gammel bro som gikk over til en borg, Cité de Carcassonne med flere bygninger. Vigdis og jeg var med på omvisning, og så bl.a. en film, og gikk gjennom flere rom hvor alt var veldig detaljert. Hele området var som en landsby, med butikker og restauranter. Middag spiste vi på hotellet, og fikk ordnet med et langbord for at alle kunne sitte samlet denne siste kvelden. Kurt fra Tyskland manglet, da Trois Couronnes ikke disponerer enkeltrom. (Men kunne vel likevel ha spist med oss)? Dessverre falt ikke lammeskank m/coscos helt i smak denne kvelden. Vi hadde en hyggelig prat med Birgitte og Kurt, selvom han ikke kunne engelsk. De har en slakterforretning nær Bern. Birgitte og jeg utvekslet adresser for å sende kort til hverandre.

Lørdag kl. 7.42 tok vi toget til Montpellier
Her glemte vi å stemple billetten til Paris. Kunne ha kostet oss 10 euro hver, men konduktøren var grei. 3 timer med TGV gikk unna. Det er salg av mat og drikke ombord! På Gare de Lyon i Paris ble det problemer. Her foregikk ombygningsarbeid og vi brukte en time på å finne bagasjeoppbevarings-boksene! Her var vekselautomaten i stykker (kun mynter kan brukes). Selv med 3 ansatte bak skranken var det ingen hjelp å få. Vi forsøkte å få vekslet i en kiosk ved å kjøpe noe, men fikk ikke nok mynter tilbake! Vi tok med bagasjen og gikk for å sjekke bussavganger til flyplassen. Her fikk vi vite at ingen busser gikk denne dagen pga demonstrasjoner!
Det ble taxi sammen med en flyvertinne og det ble 15 euro på hver. Ble 4 timer på Charles de Gaulle. Ble hentet på Gardermoen av Egil kl.21.10.
Enda engang var Vigdis og jeg fornøyde med en fin sykkeltur i Frankrike.