2008 • Blant vinmarker i Champagne

Blant vinmarker i Champagne
20.09. – 28.09.2008
Inkl. 3 dager i Paris

1. dag: Vi tok morgenflyet til Paris lørdag 20.09., og Egil kjørte oss til Gardermoen også denne gangen.Fra Paris tok vi toget fra Gare de l`Est, og etter fem kvarter ankom vi Epernay. Derfra en liten tur med taxi til hotell «Lea Grains d´Argent» hvor vi bodde første og siste natt på turen. Her var også en gourmet restaurant hvor vi spiste middag. Nydelig mat med perfekte kvinnelige servitører. Det var også en hyggelig bar som Vigdis og jeg besøkte for å nyte et glass champagne. Katedralen i Reims ligger kun 24 km unna, og med taxi ble det ikke lange turen. Det var en flott opplevelse å vandre rundt i Reims i strålende solskinn.

2. dag: Syklene sto klare i konferanserommet, utstyrt med to sykkelvesker og lomme på styret til reiseruten. Greie sykler, men bremsene kunne ha tatt bedre. Fine sykkelveier første dagen, i strålende sol og litt vind. Veiene gikk mellom vinranker hvor innhøstingen av druer var i full gang. Ellers ble det en del spasering, da noen av bakkene var for bratte! Denne dagen syklet vi gjennom Hauvilliers hvor Dom Pérignon oppdaget champagnen. Det ble 45 km første dag og et vannhull! Vel framme i Bauine-en-Brie bodde vi på Auberge de l`Omois. Her var verten også kokk, som lagde god mat. Andre gjester, var to par fra Skottland og 4 eldre franske damer.

3. dag: Sol og 18 grader, litt vind. Opp og ned, men litt slakkere bakker! Mange er i arbeid med høsting av druer for hånd. Arbeiderne jobber i 14 dager. og bor på stedet i campingvogn eller telt. Tøyvask og matlaging foregår utendørs. Vi syklet 54 km idag og kom til Hotel La croix d ´or i Sezanne. Liten by med forretninger. Tok en øl på torget før vi sjekket inn. Her var en overstrømmende mottakelse hvor resepsjonisten sprang opp trappene med koffertene våre, med morsomme kommentarer! Middagen var fra kl. 19 fikk vi beskjed om. Vi var sultne og hadde akkurat tid til å skifte og gå ned for å spise. Et glass i baren var ikke mulig pga kurs. Men vi kunne gå i spisesalen . Her satt vi en time før det skjedde noe. Det var tilstander som i «Hotell i særklasse». Også «Que» var her! Frokosten var også merkelig. Kaffekopper var i begrenset antall. Fikk beskjed om at boller var satt fram til kaffedrikking. Det var også corn flakes der, men hva skulle man ha det i? Andre gjester mente det samme som oss, merkelig service!

4. dag: Denne dagen var ruta på 50.9 km. Sol og vind. Etter 7 km hadde vi 700 m markert med «3 topper» som vil si meget bratt terreng! Og det var det. Ellers lange rette strekninger. Vi så et krigsmoment i Montdement, som er 35m høyt.
Syklet videre til Montmort Lucy for å se Château et Parc de Montmort. Bygget på 1500 tallet. Hit var det noen km med lange stigende bakker. Men det gikk fort tilbake igjen. Slottet var verdt turen,selvom vi ikke kom innenfor. Ankom hotell Thibault IV i Vertus etter en noe lang og utfordrende tur. Synes derfor vi fortjente noe godt å drikke før vi skiftet til middag! Det ble en halv flaske champagne til Vigdis og 1 Leffe og 2 kir til meg. Hotellrommet var stort, med 3 senger. God plass å ha koffertene på! Verten her var hyggelig, men hadde en uvane med å snufse ofte! Derav tilnavnet Mr. Snufsy. Her var også maten god og rikelig. Forrett var krepsehaler i gaspachio, and til hovedrett og sjokolade med sorbet til dessert. Kaffe, Mare og Framboise tok vi i baren. Kl. 22 var vi i seng, og jeg i drømmeland.

5. dag: Siste sykkeldag og fortsatt fint vær. 32.5 km var dagens etappe, Fortsatt kupert terreng. Ingen rene sykkelveier har det vært, men vi har syklet på veier med lite trafikk.

Siden vinmarkene i Champagne ligger i skråninger, gikk sykkelveiene derfor oppover og nedover gjennom dagens etapper. Men noen vannhull fant vi, om ikke hver dag! Siste natt var på samme hotell og rom som første dag. Middagen siste kveld var inkl. og vi spiste Piggvar tarte med gressløksaus etter en terrine fois gras. Denne kvelden var brødet tørt, men vinen var god. Nattesøvnen var dårlig på grunn av en gruppe engelskmenn som tilbrakte noen timer utenfor vinduet vårt. Siste gang jeg så på klokka var den 4! Høyt snakk og latter forstyrret også andre gjester.

6. dag: Etter en god frokost tok vi taxi til Epernay igjen hvor toget til Paris gikk ved 10.30 tiden. 8 euro kostet drosjen, og togbilletten kr.400.- tur/retur.

Vi valgte et for oss nytt hotell i Paris, som også ligger i området Montparnasse. Det heter hotel Aiglon og ligger sentralt til i Boulevard Raspail. Vi tok metro fra togstasjonen og fikk rommet vårt selvom det var tidlig på dagen. Gikk ned til «vårt» område og spiste blåskjell med pommes frites som er blitt en tradisjonell lunch for oss. Gikk videre til skobutikken vi gjerne handler i, og Vigdis fant sko, støvler og veske i år.

Det ble en liten handlerunde hvor vi kjøpte med mat hjem til hotellet. Dit kom vi kl.18.30 og ble der resten av kvelden!

7. dag: Spiste frokost på hotellet kl. 11, 11 euro. Tok metro først til St. Michel for å finne hvor kveldens middag skal inntas, Derfra metro til et industriområde i utkanten av Paris, for å se en utstilling av 2CV (2 hestekrefter) som feirer 60 års jubileum i år. Flere utstillinger i samme bygning var også interessante. Derfra metro igjen til «Vakteltoppen» hvor vi også har vært før. Spiste deilig lunsj. Sild i olje med poteter, ost og vin. Satt ute i solskinn og nøt stedet! Neste stopp var Marrot museet som har flest permanente bilder til utstilling av Monet. Flotte bilder og bygning. Rakk en Leffe på hjørnet i solen, før vi dro tilbake til hotellet. Denne kvelden hadde vi bestilt på

Ze kitchen Galerie, etter anbefaling i Aftenposten. Her spiste vi seebash til forrett. Pig suckling til hovedrett for Vigdis, og jeg sjøtunge(solette) servert med en utrolig luftig potetmos. Vigdis tok til dessert stekte fiken med mango og bringebærsaus. Jeg valgte ingefærsorbet.

8. dag: Idag tok vi frokost i naboområdet. Brukte en frokostsjekk jeg fikk av en kollega i sommer, på 5 euro. Markedet på lørdager fikk vi også med, men kjøpte ingenting! Sto i kø før det åpnet i Royal Palais. Mente det var utstilling av Picasso der, men den åpnet ikke før 6. oktober! Derfor gikk vi en lang tur før vi skulle spise lunsj på Willies kl. 12.30, som ligger ikke så langt fra Børsen. Forretten var kokte artisjokker med foie gras og vinagrette. Så kom torsk med soltørket tomat, spinat og en grønnsakmos, I menyen sto: Frichassè d `archauts, petit acdulis. Pavè de cabillaud roti, foie gras canard, marmelade d`auberginer, tomat, basilic. Croustillant chocolat aux fraises. Pannacotta fruits rouge. Kaffe espresso og 4 glass vin, Vinen het Cotes de Jura Fleur de Marne 2005. På kvelden spiste vi entrecote på restauranten Entrecote. To halve flasker vin og creme bruleè. Dette var siste kveld i Paris! Vi følte å ha gått i disse 3 dager like langt som vi har syklet i 5! Men det har vært en fin, hyggelig og opplevelsesrik tur i Frankrike.