1998 • Fra Niort til La Rochelle

Inkl. 3 dager i Paris

Noirt
Onsdag 02.09
Vekkerklokka ringte kl. 04.50 og jeg spratt opp. Ferdigpakket koffert i stua. Bare noe småtteri igjen å legge ned. Egil var som vanlig vår sjåfør til flyplassen, og vi hentet Vigdis kl. 06.20. Fint vær - sola på vei opp. Dette ble siste avreise fra Fornebu flyplass. Litt vemodig. Det var noe venting ved innsjekking, men meget hyggelig personal som roste oss for å sjekke inn i god tid! Vi var innom taxfree parfymeriet for Biothermprodukter.
Litt frokost og kaffe ble det også før vi gikk ombord. God plass på flyet. Ankom De Gaulle flyplassen kl. 10.20. Måtte vente på bagasjen, men fant raskt bussholdeplassen til termin 2. Bussen var overfylt med folk og bagasje, og det regnet. Vi skulle videre med tog til Niort. På jernbanestasjonen traff vi en nordmann som skulle til Bordeaux for en måned, i et hus han leide.
Toget vårt gikk kl.13.45, så det ble tid for litt mat. Spiste en quiche som ikke var spesielt god.. («Gatekjøkkenmat» trodde jeg nesten ikke fantes i Frankrike).
Så var det klart for avgang med TGV. Etter å ha plassert nordmannen i vogn nr.16, ønsket ham god ferie, fant vi våre egne plasser i nr. 17. Setene våre nr. 53 og 57 var da opptatte!
Ikke så merkelig da vi fant ut at dette toget skulle til Marseille! Jeg løp inn i vogn nr. 16 og fant igjen nordmannen vår, som ble meget glad for å bli hentet! Det ble et par minutter å vente før vårt tog kom i spor nr. 5. (Skulle gått fra nr. 6, men Marseilletoget var 40 min. forsinket). Så der satt vi midt i vogna på hver vår side av bordet. Vigdis med en cola og jeg med en is-te.
Hotel le Paris i Niort var ingen kjempeopplevelse med hensyn til rommet, men greit nok.
Noe mer mønstret enn vår stil! Middag inntok vi på «Le Sorrento» rett over gaten til hotellet.
Her fikk vi egen sykkelmeny som besto av lasagne - ost - karamellpudding. 1 pichet (mugge) til hver, rød og hvit.
Denne kvelden sovnet vi fort. Vigdis sov lite gjennom natten, og slet med vinduslemmene som var vanskelig å feste.
Torsdag 03.09
43 km og litt mer til Fontenay le Comte i lett fint sykkelterreng. Svingete, men ingen bakker. En bomtur ifølge kartet ga oss den eneste stigningen denne dagen. Vi stoppet i Cauron, et idyllisk sted med kanalbåter, og her fant vi et hyggelig spisested ved kanalen.
Spiste lokal spesialitet til lunsj. Grønnsakmos, egg, tomater og salat.
Syklet videre gjennom områder med solsikkeåkre og maisplantasjer. Mange små elver.
Denne dagen kom vi til et bedre hotell, Hotel le Fontarabie, hvor vi bodde i 2 dager.  Rommet var rett inn fra gårdsplassen. Ingen trapper å slite med koffertene. Resten av hotellgjestene var pensjonister på busstur.

Fredag 04.09
Vi våknet til regnvær! Nedtur fra dagen før med 25 grader og solskinn. Tok først en liten shoppingtur i nærmiljøet, etter frokost. Kjøpte inn til pikniklunsjen vår. Andepaté, quiche med kalvekjøtt, camembert, baguetter og 2 små vinflasker.
Vi startet ut fra hotellet og syklet gjennom byen. Fint terreng i begynnelsen, men lange bakker. I Vouvant var vi innom kirken som hadde ingangen på siden. Traff et ektepar fra Portugal som også var på sykkeltur. De hadde med telt og hadde syklet fra Spania!
Vigdis og jeg var innom tårnet i festningen i Vouvant. Tok en kaffe og kjøpte frimerker og kort på torvet. Neste stopp herfra var en øl på “Auberge de Forrest”. Gjett om det var mange trær omkring dette huset! Snakket med verten som hadde anskaffet en hvalp.
Det ble pøsregn resten av turen vår, og vi ankom hotellet som to våte katter!
Det gjorde ikke avslutningen bedre da vi måtte vente en stund på hotellnøkkelen fordi verten var og hentet barn på skolen. 35 km ble det denne dagen. Men en varm dusj og tørre klær gjør underverker. Middagen spiste vi inne på hotellet kl. 19.30. Det ble servert frityrstekt blekksprut som forrett, koljefilet som hovedrett og marengs med mintsaus til dessert, med en god flaske hvitvin til. Vi sovnet godt fornøyde også denne kvelden.

La Rochelle
Lørdag 05.09
Idag satte vi kursen mot La Rochelle! Det ble en liten shoppingrunde først, denne dagen også.Vigdis kjøpte seg regncape fra et utsalg for millitærutstyr. (Capen kom fra Fremmedlegionen) FFr 75.- var en rimelig pris, og det helt rette antrekket til Vigdis.
Vi syklet avsted i sol og regn, med lange rette veier, og noen mer motoriserte. Vi tok litt feil av veien underveis, men syklet likevel det lengste alternativet i rutebeskriv-elsen. Syklet «Atlanterhavsveien» som går langs med havet til La Rochelle. Og her var det vind! Motvind!Denne dagen brukte vi 12 timer! Fant hotel Terminus til slutt og framme kl. 20.30. Hyggelig hotell med romslig værelse. Men spiserommet var det beste! Gammeldags stil med mørke møbler og hyggelig betjening.
Denne kvelden spiste på restaurant La Meree (tidevannet). Vi satt i loftetasjen hvor det var meget varmt! Middagen var fiskepaté av torsk (fiskegrateng), sorbet og vin. Vi sovnet fort denne kvelden. Sto over cognacen også, selvom det var lørdag!
Søndag 06.09
Hadde tenkt å ta buss til Cognac, som ikke var mer enn 7-8 mil unna. Men det gikk ikke buss dit. Tog går en gang på søndager, og derfor ble det heller sykkeltur til Ile de Ré.
En øy som har broforbindelse med fastlandet. Selve brua har sykkelvei på 4,5 km.
På vei ut fra sentrum traff vi en hyggelig franskmann som guidet oss helt ut til broen.
Sola skinte og vi hadde en fin dag der ute.
Om kvelden gikk vi en tur langs havna med mange seilbåter. Spiste middag på samme sted som lørdag, men nå i første etasje. Det var fiskesuppe, blåskjell, røket laks med båndspaghetti og sorbet. Denne kvelden ble det cognac og framboise på en café i havnen.
Mandag 07.09
Avreise fra La Rochelle og retning Niort igjen. Etter en hyggelig frokost gikk vi en tur og handlet, bl.a. sko. Kjøpte også med lunsj. Sykkelveien gikk greit ut av sentrum. Etter Fompatour ble det noe tyngre, og vi fant ikke klostret Grace Dreu. Men underveis var vi innom et gårdsbruk so laget syltetøy av bær og urter. Vi fikk flere smaksprøver og en god forklaring på de forskjellige ingrediensene. Vi kjøpte flere glass med hjem. Fint vi alltid har med sykkelvesker.

Ankom hotellet Le Relais de Benon ved 16-tiden. Hadde syklet fra La Rochelle kl. 11.30, så det var ikke lange turen. Ca. 30 km. Her var det svømmebasseng som vi testet. Ganske behagelig med en dukkert, særlig når Vigdis og jeg hadde bassenget alene! Middagen spiste vi også her, som hadde egen sykkelmeny. Vigdis spiste Carpaccio med parmasan, entrecote og ost. Jeg tok hors´dóeuvres, røkt laks og ost.
Også på dette hotellværelset var det fjernsyn, og vi sjekket programmene hver kveld.
Særlig Vigdis, da den eldste som regel sovner først!
Tirsdag 08.09
Hadde en flott frokost med selvkokte egg som vi fant ut av tilslutt, samt skinke og flere påleggsorter. Reisebeskrivelsen her var ikke god når det gjaldt å finne ut fra hotellet.
Men med to hoder som tenker samtidig fant vi tilslutt veien til Bebon. Vigdis spurte en syklende franskmann for sikkerhetskyld om vi var på rett vei, og det var vi! Videre denne dagen ble det noe frem og tilbake. Beskrivelsen og kartet stemte ikke helt med terrenget!
Vigdis og jeg er som regel enige, og har ganske lik oppfattelsesevne av det meste.
Men det skulle vi ikke hatt denne dagen. Vi tok ikke av i riktig retning, og måtte derfor sykle gjennom to landsbyer to ganger! I plaskende regnvær! Og denne dagen stoppet ikke regnet.Vi vet nå hvor maksimalt våte vi kan bli iløpet av en dag. Konklusjonen vår ble at vi kanskje er litt for raske til å lese beskrivelsen, og at vi må komme til de nevnte stedene FØR vi tar av!

Denne dagen syklet vi i 9 timer, og ankom Niort og det samme hotellet som dag 1. Nå ble det avskjed med syklene. Vi fikk et mye større og bedre værelse denne gang. Middag spiste vi kl. 21 på en tyskinspirert restaurant som også lå like over gata for hotellet.
Til forrett tok vi havsnegler med deilig avocado/hvitløksaus (Sausen var best) Hovedrett var frankfurter med sauerkraut, jordbær og karamellpudding til dessert.

Onsdag 09.09
Avreise med togavgang kl. 11.38 fra Niort. Billettene våre var datert 10.09. så det ble dobbeltbooking. Men vi ankom Paris kl.14.10 uten store problemer Fra stasjonen tok vi drosje til det samme hotellet vi hadde i 1997, hotell Daguerre rom 202. Gikk en tur i området, nedover gågata like ved hotellet. Spiste middag på Deguerre cafe om kvelden.Vigdis spiste Provencale salat og jeg roastbiff med pommes frites. Dette er et historisk sted, men er dessverre blitt ødelagt med at det meste er tilrettelagt for turister.
Imorgen skal vi til Versailles - med start kl. 9 har vi tenkt. Vigdis har lagt seg for kvelden med nyinnkjøpte «sov i ro«. Det er ikke på grunn av meg, men nå bor vi i en storby med mange lyder utover kvelden og natten. Klokka er 22.30, nesten ny rekord!
Torsdag 10.09
Vi tok toget til Versailles, 24 km. Betalte for guidet engelsk tur. Så kongens leilighet og operahuset som var helt nydelig. Tok noen bilder og var fornøyd med omvisningen. Spiste lunsj i Versailles.Carpaccio skinke og biff, upside-down kake til dessert. Dette ble nesten for mye! Tilbake i sentrum tok vi en handletur i Montparnasse kjøpesenter. Om kvelden spiste vi en deilig middag på fiskerestauranten «Vin & Maréé» i avenue de Maine. Ikke langt fra hotellet. Vi spiste «krabbekake», breiflabb, plommeterte. Drikke: Vin Aligoté. Hyggelig kvinnelig servitør. Etterpå gikk vi en lang kveldstur.
Fredag 11.09
Frokost kl.9. Jeg hadde mageproblemer om natten, og det ble derfor yoghurt og te til meg. Følte meg bedre etter hvert, og vi la ut på en bytur. Fikk akutt diare i første butikkstopp, og måtte raskt tilbake til hotellet for å bytte ut de hvite linbuksene jeg hadde på meg.
Vi startet på nytt fra hotellet etter en liten hvilepause og gikk hele veien til museet for maleren Croix. (Han som malte revolusjonsbildet, “Piken med flagget”). Museet var godt gjemt i 4. arr.!
Rue Raine med masse butikker begynner vi å kjenne nå. Mye fint i klær, men fargene er for det meste i grått og sort. Noe lilla. Det ble en ølpause ved Notre Dame. Her holdt de på med utvendig rengjøring, men vi tok en tur innenfor. Deretter til Shakespeare bokhandelen som er artig å kikke innom. Vigdis kjøpte ordbok. Tok metro til Sacre Ceur og spiste lunsj på Montmartre. Regnvær. Jeg kjøpte T-shirts til Kari, Julius og Mina. Deretter ble det metro til Montparnasse igjen. Ifølge kartet mente Vigdis at det ikke skulle være så langt til hotel Modern. (Dette er det hotellet Egil og jeg bodde på i 1963, da vi reiste på tur med “Norsk ungdoms reiseforening”). Det ble langt å gå! Til slutt tok vi drosje og kom til hotellet. Artig å se det igjen! Derfra tok vi to metroer for å komme tilbake til det hotellet vi bodde på. Da hadde vi vært ute fra kl. 9 til kl. 19. Middag spiste vi på «El Hansson», rett over gata for hotellet. Spiste kun hovedrett, lam. God mat, men dårlig betjening. Fikk ikke brød uten forrett! Tok kvelden kl. 21.30 i regnvær.
Lørdag 12.09
Siste dag i Paris ble brukt til shopping. Bestilte drosje til kl. 17. Fly til Oslo kl. 20.10.
NB. info til neste års tur:
Det er kø hele tiden på motorveien til flyplassen, så det må beregnes god tid før flyavgang!