2001 • Normandie - Calvados

Sykkeltur Normandie - Calvados
09.06 – 20.06.2001
Inkl. 2 dager i Paris

Vi er klare for en ny sykkeltur til Frankrike. Denne gang med en liten gruppe og arrangør Merlot. Flyavgang kl- 7.05 som vanlig, og Egil stiller igjen opp som vår privatsjåfør. Full aktivitet på Gardermoen, men innsjekking går raskt og greit. Vigdis skulle ta ut FF på sitt Dinners kort, men det var ingen enkel sak! Meldingen ga beskjed om at tjenesten ikke var tilgjengelig. Da er det fint å få hjelp av bankpersonalet. Kjøpte bodylotion og after sun fra Biotherm i taxfreeshopen. Sitter nå på flyet og nyter blå himmel, og har kort tid igjen til landing i Paris. Videre med tog fra Gare du Lazaré til Lisieux. Har spist en baguette og en øl, og har nå en kaffe espresso, Vigdis leser Jan Guillou og jeg begynner å bli søvnig. Det flakser duer hele tiden rundt oss på jakt etter matmens vi venter på toget. Togturen tar 1,5 timer. Lisieux er en fin liten by, med Basilika St. Thérése som er Frankrikes 2. helgen etter Jeanne dArc.

Vi bodde første natten på Hôtel de l'Europe i 34 rue de la Gare. Gult rom med skråtak og 4 senger. Vi fikk derfor egne senger til koffertene våre! Middag på hotellet, svinekjøtt med grønnsaker, ost, pannekake med epler.

Sissel Alme er reiseleder, og bor i Frankrike. Vi ble kjent med resten av gruppen som bestod av 2 svenske damer, May-Britt og Gunnel, Arne fra Mysen, Kari fra Horten og oss to fra Oslo.

Dag 1 Lisieux – Vimoutiers, 40 km
Første dag på sykkel med avgang kl. 8.15. Beskrivelsen var meget detaljert, noen ganger for hver 100 meter. Etter 17 km ble det stopp for piknik. Sissel kjørte følgebilen og hadde mat og utstyr med seg. Det beste er å sitte ute i grønt gress og spise! Besøkte en osteprodusent i St. Hippolyte og fikk med smaksprøver. Sola skinte, litt vind og noen bakker! Etter 40 km var vi fremme ved Hotel L'Escale du Vitou i Vimoutiers. Hotellet lå på en høyde, og vi fikk et hyggelig rom med flott utsikt. Middagen spiste vi i en restaurant et stykke fra hotellet. Varm chevre på toast, fisk (en torsketype) med ris og grønnsaker, lune epler med krem. Til dette ble det en hvitvin Macon, noe krydret med lang ettersmak! Deilig! Gruppen har funnet tonen og vi hadde en hyggelig kveld. På hjemveien fant vi orkideplanter i veikanten.

Dag 2 Vimoutiers – Camembert - Falaise, 46 km
Dette var dagen med flest bakker og kilometer!! Etter 3 km var vi i Camembert hvor vi besøkte President meieriet og fikk se produksjon, samt en video om Frankrikes mest berømte ost. En engelsk dame hadde et lite museum vi kunne bese utenfra, samt en liten kiosk. Her kjøpte jeg et avlangt, lakkskrin i tre som minne. ( Brukes fortsatt i 2016 som smykkeskrin)! Strålende vær denne dagen også, men vi syklet gjennom nydelig landskap med mange bindingsverkshus. Ikke så mange vanhull, da vi kunne trenge noen stopp etter flere lange oppoverbakker. Piknik ble det i Trun, en fin park med trær og toalett. Deretter syklet vi gjennom skogen til Falaise og Hotel Ibis. Et greit internasjonalt hotell, men smale senger! Middagen her bestod av paté a la Campagne (landpaté), fisk i folie med salat, omelette Norvegienne.

Dag 3 Falaise – Pont d'Ouilly, 31 km
Falaise er Wilhelm Erobrerens hjemby, og vi syklet til slottet han bygget etter erobringen av England. Vi hadde omvisning her med engelsk guide. Vigdis og jeg tok en tur til Falaise for en øl, og litt vindus- shopping!

Lunsj ble det ved Musée Maison d'Auge/Marie i et gammelt skolelokale. Pådekket bord med mat og vin. Pausen ble noe kort for oss, da vi kom tre kvarter etter avtalt tid! Derfor tok vi igjen en pause 3 km før hotellet, et litet sted som heter Le Bateau. Her ble det kaffe og Calva til 14,50 FF på hver.

Vi bodde på Hôtel du Commerce i Pont d'Ouilly som har et anerkjent kjøkken. Vi spiste laks med gulerøtter og rødbeter, kylling m/tomatsalat, ost og ile flottante til dessert. Hyggelig stemning rundt bordet! Det ble en liten spasertur i byen sammen med May-Britt og Gunnel på ettermiddagen.

Dag 4 Pont d'Ouilly – Aunay sur Odon‚ 44 km
Sola skinte også idag, selvom morgenluften var klar og litt kjølig ville det bli en varm dag. Vigdis og jeg ble Morgenpilsens venner kl.09.45. Etter å ha syklet i kun 5 km blant krevende biltrafikk trengte vi noe å drikke.

Vi syklet videre via byen Condé hvor vi besøkte Monsieur Dupont, en av de mange små produsentene av eplebrennevinet Calvados. Smaksprøve fikk vi også!
Etter 25 km ble det piknik ved Cháteau de Pontécoulant. Under flotte trær i parken dekket vi bordet med deilig mat, drikke og blomster! Det ble omvisning på slottet etter lunsj. Da var det 19 km igjen å sykle mot Aunay sur Odon, i kupert terreng med mange bakker! Sissel delte ut energisjokolade underveis. De siste 600 meter var heldigvis nedover! Hôtel de la Place lå like ved kirken i byen. Middagen var skinkestuing til forrett, perlehøns med gratinerte poteter. Også dessert.

Dag 5 Aunay sur Odon - Bayeux 36 km
Frokost kl. 07.00! Vi hadde avtale kl. 10.30 på et munkekloster fra 13. århundre. Her fikk vi omvisning av organisten på stedet, som hadde bodd her i flere år. Etter orgelspill og omvisning spiste vi medbragt lunsj i klosterhagen. Pga veiabeid var reisebeskrivelsen forandret, noe Sissel ga muntlig beskjed om, og det ble en omvei på 3 km. Overnattet på et stilig hotell med fin hage, sentralt i byen Bayeux, Hòtel d'Argouges i 21 rue St.Patrice. Vi besøkte museet med Bayeuxteppet, et imponerende håndarbeid. Vi fikk utdelt høretlf. på norsk, noe vi satte pris på.

Spiste middag på egenhånd denne kvelden med hele gruppen.
Pepperbiff på Vigdis og meg!

DAG 6 Bayeux – Caen, 41 km
Vi besøkte byens katedral, før det ble en shoppingrunde. Jeg fant en capribukse med blomsterbroderi i deminstoff. Vi tråkket på fredelige veier med vekslende terreng gjennom landskapet hvor slaget om Normandie pågikk i juni 1944. Stoppet ved Krigskirkegården som ble et gripende møte. Passerte fredsmuseet Le Memorial og syklet fram til hotellet i Caen. Hótel Ibis Centre lå ved kanalen. Hyggelig liten by hvor vi fant restauranten med de beste blåskjell vi har spist! "La Poterne" i et eldre bindingsverkshus. Her var også Gunnel og May-Britt med. Vi besøkte et kloster som kun var for menn, Abbaye aux hommes, en del av dette er nå Rådhuset i Caen.

Dag 7 Caen – Cabourg, 26 km
Vi syklet langs havna og den gamle slepeveien for kanalbåter. Besøkte Pegasus Bridge museum for den flybårne invasjonen i 1944. Cabourg ble bygget på sanddyner i begynnelsen av 1800-tallet for å´bli en fasjonabel badeby for overklassen i Paris. Vi bodde 2 netter her på Hótel Mercure, avenue Michel D'Ornano, hvor det var pool.

På vei hit var vi også innom sommerhuset til Sissel, som lå fint til ved sjøen. Kunne leies for 5000 FF for 6 personer i en uke. Vigdis og jeg spiste middag ute på terrassen med utsikt over sjøen og solnedgangen.

Dag 8 Cabourg
Merlot (og Sissel) mente vi hadde syklet langt for å komme hit, og fortjente en hel dag på stranda! Langs Cabourgs lange strender ruller Atlanterhavet inn. På strandpromenaden gikk Vigdis og jeg en lang tur, før vi besøkte Filmfestivalen som fant sted i disse dager. Vi satt i en stor sal med mange mennesker og så flere filmklipp. Alt foregikk på fransk, derfor ble det et kort besøk! Istedet ble det deilig lunsj med blåskjell og pommes frites.

Et marked var vi også innom. Mange utsalg med forskjellige varer. Mat, klær, verktøy, duker og stoffer mm. Artig folkeliv! Om kvelden var det felles avskjedsmiddag kl.20. Fisk på menyen. Jeg hadde laget en takketale til Sissel på rim, som hun satte stor pris på. Etter hver tur er avskjeden bestandig litt vemodig, også denne gang. Men alle var fornøyde med turen og opplegget fra Merlot.

Paris

Dagen etter ble vi hentet kl. 9 med buss, og nå var det rett til Paris hvor vi ankom etter 2,5 timer. Vi hadde bestilt rom på Hótel de'l Orchidée som ligger ikke så langt fra Gare de Montparnasse. Vigdis gikk innom frisør, mens jeg gikk ned til Montparnassetårnet. Dette året hadde vi endellig fått skaffet billetter til Operaen Palais Garnier for å se La Clemenzo di Tito av Mozart. Pyntet med lange kjoler fant vi våre plasser i 3.Loge de cote No. 18 plass 6 og 7.

Det var en liten losje med 4 rader med 6 stoler i hver rad. Trodde vi fikke hele rommet alene, men etter kort tid var alle plassene besatt, og vi på bakerste rad! Vi gikk etter 1. akt, da vi ikke fikk sett så mye av forestillingen, som var ukjent for oss. Men selve besøket i Operaen var vi fornøyde med. Takmaleriet av Chagall og hele trappeavsatsen opp til salene var en stor opplevelse.Billettene kostet FF 135 pr. stk. Det ble en kveldstur til Triumfbuen før vi var tilbake på hotellet. Dette hadde vært en lang dag.

Dag 2 i Paris tok vi metro til Rodin museet. En flott bygning i to etasjer beliggende i en stor og nydelig hage. Museet åpnet i 1919, to år etter Rodin døde. V leide høretelefoner på engelsk. Her var det mye å betrakte både ute og inne! Var her i 2 timer. Spaserte videre til Invalidedomen hvor Napolion Bonaparte er gravlagt i en enorm sarkofag midt under kuppelen på domen. Deretter metro til St.Michael for en båttur på Seinen i det fine været. Lunsj spiste vi på L'Atelier 102, i 102 rue du Cháteau.

Dag 3 besøkte vi Notre Dame hvor det var så lang kø for å komme inn, at vi valgte kun å se den utenfra. (har vært innenfor tidligere år) Nå var kirken rengjort og hadde derfor en mye lysere farge, noe vi også registrerte på flere andre offentlige bygninger. Var også inom Shakespeare bokhandel som ligger like over brua fra Notre Dame. Vi bodde ikke langt fra Cimetiêre du Montparnasse og var innom og så gravsteder til flere kjente personer.

Blant andre Jean-Paul Sartre og Simone de Beauvoir som har felles grav. Vandret nedover "gata vår" rue Rennes hvor det er flere fine forretninger.Middag ble det på en lokal restaurant rundt hjørnet fra hotellet , før vi tok flybussen til CDG for avgang kl. 18.55. Igjen hadde vi hatt fine dager i Frankrike, og med to dager i Paris som avslutning på turen, er vi veldig fornøyde!