2004 • Bordeaux syd

lørdag, september 18

Blant vingårder i Bordeaux
18. – 25. september 2004

Avgang kl. 6.55 fra Gardermoen.
Vi er klare for en ny individuell sykkeltur. Denne gang med helpensjon på alle hotellene vi skal overnatte. Først til Paris og nytt fly til Bordeaux. Dette hadde avgang kl. 11.05, men tok ikke av før kl. 12.30!

I Bordeaux spiste vi bifflunsj på kafeen Le Puy-Paulin og ble sittende der til vi skulle bli hentet kl. 16 utenfor Turistinformasjonen av en taxi. Det var 23 grader i skyggen, og vi fant det ikke behagelig å vandre rundt med hver vår koffert!

Første overnatting og utlevering av sykler og reiserute fant sted på Château de Grand Branet i Capian, 30 km sydøst fra Bordeaux. Et vinslott fra 1600 tallet, renovert på 1800 tallet beliggende mellom elvene Garonne og Dordogne. Store rom med dusj og WC. samt en hyggelig vertinne.

Etter frokost fikk vi med en fin lunsjpakke som innholdt kylling, potetsalat, pate og kake. Vi kjøpte vin underveis. Dessverre regnet det denne første sykkeldagen, men vi fikk se solen da vi syklet gjennom byen Cadillac.Det tok litt tid før vi fant «tråden» i veibeskrivelsen, noe vi begge var enige om. Besøkte et munkekloster, og i området fikk omvisning av en arkeolog-amatør ifølge ham selv, som viste oss bl.a. utgravning av et romansk badeanlegg. Her var det også vinsmaking, og vi kjøpte med en flaske dessertvin som smakte helt nydelig i 2015!

Denne dagen var etappen på 40-50 km og vi kom fram til Saint Macaire for overnatting. Middelalderby med smale brosteinsgater. Hotel Les Feuilles d´Acanthe lå sentralt i byen. Utenfor rommet vårt benyttet vi jacuzzi før vi gikk ned for å spise middag som besto av kylling/høne spidd, salat med tomater og fetaost var forretten, og til dessert pære med is og sjokoladesaus. Og porsjonene er ikke små i Frankrike!

Mandag 20.09. våknet vi til sol og 25 grader! Nå følte vi oss sikre på at veien vi valgte var den riktige, men falt ut av beskrivelsen etter en stund. Da tok vi egne valg og kom på rett spor igjen etter en stund. Picnic på en grønn eng er et av dagens fine opplevelser. Skinke, paté, oster og ferskt brød samt vin blir innkjøpt underveis, og vi dekker på medbrakt underlag. Eget bestikk og vinglass har vi alltid med. Dagens etappe er 40 km til Sainte Gemme, men det ble noen km lengre for oss.

Bed and Breakfast La Lèzardiére var helt supert! Her bodde vi to dager. Pool i hagen som vi benyttet selvom den kun holdt 17 grader! Men som vanlig er vi både varme og svette etter dagens sykkeltur. Et hyggelig ektepar som vertskap. Huset var en ombygd låve, hvor båsene var bevart i spiserommet . Serviset og en del av inventaret, samt veggene var i gult.Vi spiste alle måltidene sammen med andre gjester ved et flott langbord. En aperitif før middagen som bestod av salat til forrett, laks med deilig saus, ost og is med kaker.
Her ble vi kjent med et amerikansk ektepar John og Mary som syklet samme rute som oss.
Godværet fortsatte dagen etter, og dagsetappen skulle være kun 35 km! En rundtur. Her syklet vi gjennom vingårder som produserer Bordeaux Blanc og Bordeaux Rouge.
Lunsjpakke fikk vi med også idag, som inneholdt gulrotsalat, quiche, ost og brød, samt sjokoladekake. Fant en hyggelig plass ved elva hvor vi spiste og slappet av i det fine været. Idag ble det en del oppover bakker, og beskrivelsen som er på engelsk tok oss ikke helt fram på riktig retning. Vi tok oss frem på egenhånd ved hjelp av nyinnkjøpt kart av Vigdis. Det var langt mellom tettstedene og barene, og det ble litt regn og mørke skyer. Men vi kom fram til La Lézardiére igjen ved 19 tiden for middag og overnatting.
Foie gras til forett, and med gratinerte poteter til hovedrett. Desserten stod vi over, da porsjonene var megastore!

Vi starter ved nitiden på onsdag etter en god frokost, og nyter den kjølige morgenlufta mens vi tråkker avsted. Ømme setemuskler har bedret seg fra dagen før!
Syklet gjennom flere tettsteder bl.a. Ducas hvor vi besøkte en borg fra 1300-tallet.Blasimon er som en religiøs befestning - med 4 kirker og et kloster.
Kom fram til Manoir du Gaboria for overnatting med helpensjon i Ste Gemme. Her var ingen hjemme! Spiste derfor medbrakt matpakke ved poolen i deilig solskinn. Vertinnen dukket opp og beklaget forsinkelsen, pga hennes mann var kommet på sykehus. Værelset vårt var på 50 kvm med et lekkert bad.
Middagen besto av salat, innbakt laks med saus, sjokoladekake med is. Vi spiste i eierens stue som heller ikke var liten. Vertinnen Meke Borremans lagde maten og spiste med oss. Var også vinprodusent sammen med mannen Willy. Vi bodde også her i to dager, og nøt luksusen! Første kveld kom et engelsk par innom for å høre om mulighetene for kjøp av hus i området.

På torsdag hadde vi valget mellom 40 eller 50 km sykkelrute. Vi tok den lengste. Det ble 60 km!! Fikk med lunsjpakke som inneholdt makaroni og skinke i saus,baguette med hvitløkost og sjokoladekake. En hyggelig plass fant vi til pikniken vår. Ingen sol å se denne dagen, men deilig temperatur.Passerte Launay som høyeste punktet i landskapet.
Det ble en lang tur, men vi rakk middagen på Manoir du Gaboria kl. 19.Idag fikk vi tunfisksalat, kalvefrikassé og banan-mousse. Det ble godnatt kl. 21.30 denne kvelden!

Fredag våknet vi til regnvær og frokost kl. 8. Vi syklet direkte til Saint Brice, men det ble et stopp ved et marked i Monségur, hvor det ble solgt mat, grønnsaker, krydder og klær.
Vigdis kjøpte med gardiner og jeg en vattert utejakke. (Som jeg hadde til 2015)! Regnet ga seg og vi ankom Maison Chevalier. Et lite "hotell" med kun 3 værelser.Her spiste vi også med vertskapet og deres familie. Verten hadde godt humør! Tomat og melon til forrett, andebryst med blomkålgrateng, ost, kake med sjokoladesaus.

Lørdag var hjemreisedagen og vi måtte opp kl. 3.30!! Frokostbordet var dekket til oss, noe vi ikke hadde forventet. Vi fikk også med to kvarte rødvinsflasker.
Taxi var bestilt til kl 4.30 og vi ble kjørt til flyplassen i Bordeaux. Vel framme på Gardermoen ble vi hentet (som vanlig) av Egil.