1997 • Loiredalen

Loiredalen
11.09. – 20.09.1997
Inkl. 3 dager i Paris
(Vår første tur på egen hånd)

Torsdag 11.09 gikk flyet fra Fornebu på formiddagen, og vi landet i Paris ved 14-tiden. Strålende sol og deilig temperatur. Vigdis ordnet med togbillett fra flyplassen Charles de Gaulle til jernbanestasjonen Gare d´Austerlitz. Her fikk vi tid til å slappe av med et par øl mens vi skrev kort hjem (allerede)! Kjøpte også med proviant til togreisen til Blois som tok 2 timer. Vi tok drosje til Hotel Climat de France som lå ca. 6 km fra sentrum. Stedet heter Venuil. Greit standardhotell med tilsvarende mat. Vi fikk utlevert sykler og tok en tur rundt på parkeringsplassen og fant ut de var ok.Liten sykkelveske på siden og bagasjebrett, samt lås hørte med. Men en vask av syklene hadde gjort seg etter siste bruker! Vigdis og jeg tok en prøvetur for å sjekke hvilken vei vi skulle ta morgenen etter. Vi sjekket også veien hvor det ikke var lov å sykle! (ut på motorveien). Spiste middag på hotellet og den bestod av skinke til forrett, kokt torsk (cadiau) med tomatsaus til hovedrett og dessertbuffet som avslutning. Lekre kaker, fromasjer og oster. Fra første kveld lærte vi å ta med lommeparløren hver gang vi skulle spise. Artig å vite hva vi får i oss!

Fredag 12.09 startet med overskyet vær i retning Chambord. Underveis ble det handlet telekort, strikker til bagasjebrettet, samt brød, ost og vin til lunsjen. Landsbyene er små i dette området, som er tynt befolket. Men Vigdis fikk kontakt med en eldre kone som kunne melde om at det ville bli regn i løpet av dagen. Og det ble det! Før vi kom til slottet silregnet det, lunsjen ble spist stående under store eiketrær. Godt vi hadde regntøy i sekken. Landeveiene var lange og snorrette og vi kunne følge en bil på flere kilometers avstand. Derfor var det heller ingen bakker, noe vi satte pris på.
Chateau de Chambord i Sologneskogen reiste seg foran oss i enden av landeveien. Enormt stort og flott slott med flere tårn og 157 meter høyt, samt et stort parkanlegg på størrelse med Paris kommune! Her ble vi med på guidet omvisning inne, og fikk litt innblikk i Frankrikes historie. Et imponerende slott! Spesielt fordi det kun ble bygget for jakt, og ble brukt av eieren få dager i året! Vi syklet videre i regnværet til Chateau de Cheverny. Her var det fastboende fram til 1985! Nydelige værelser med flotte møbler og utsikt. Cheverny er kjent for sin vin, og vi kjøpte med en flaske. Syklet videre langs slottsmuren, og fortsatte på lange, rette veier.Langt mellom landsbyene. Denne kvelden skulle vi til Hotel de France i Contres, med 3 stjerner. Lå rett ved hovedgaten, med svømmebasseng i hagen. Værelset vi fikk i 2.etasje var noe mørkt, men greit. Både fjernsynet og badet virket! Her spiste vi deilig 3 retters middag, etter et besøk i baren med to kir. Middagen bestod av champion i tertedeig med lokk og nydelig saus, kokt sei (lieu) med bein!, ost, ananas og karamellpudding. Kaffe avec.

Lørdag 13.09 våknet vi til blå himmel, solskinn og litt vind. Turen gikk mot Rilly-sur Loire. Underveis besøkte vi militærslottet i Fo, med mye arkitektur og modeller. Imponerende bygning. Syklet videre mot Ouchamps hvor vi møtte turens første bakker! Syklenes 18 gir virket bra. Vi passerte solsikkeåkre som ikke for lenge siden hadde vært gule, men innimellom sto en enslig gul og lyste mot oss. Etter en god strekning fant vi en passende plass for å innta lunsj ved 12-13 tiden. Vår poknik kunne strekke seg fra en halvtime til nærmere to timer! Vi nyter maten,stillheten og den friske luften før vi la i vei til nye steder igjen. Hotellet denne kvelden var Auberge de Voyagers i Onzain. Vi ble overrasket at også her fantes svømmebasseng. Men lot oss bare friste av å benytte solstolene! Værelset var i første inntrykk ganske koselig, med skråtak og småblomstret tapet. Men på badet var det heldekkende teppegulv, noe som ikke ga den helt friske luften. At hotellet hadde 2 stjerner var vi enige i. Middagen bestod av rekecocktail, entrecote og karamellpudding. Vi sto over osten her. Ikke den store gourmet opplevelsen, selvom vi hadde flere retter å velge blant. Gikk en liten kveldstur hvor jeg ringte (fra kiosk) til Egil ,og Vigdis til moren sin som hadde bursdag. Vi var også vitne til et lite internt oppgjør hvor en kvinne knuste inngangsdøren til vennens hus!

Søndag 14.09 startet vi med frokost kl.8 og var da alene i spiserommet. Både Vigdis og jeg er morgenfugler! Denne dagen var kjølig med vått gress etter nattens nesten minusgrader. Fuktig luft, men solskinn, så vi startet i shorts. Syklet mot Pontlevoy hvor vi besøkte et kloster, og et sjokolademuseum med omvisning. Interessant med mange fine plakater og gjenstander. Lange rette veistrekninger igjen og vi syklet videre mot Monthou-Sur-Cher og Bourre. Vi fant et supert lunsjsted under et gammelt epletre et stykke unna veien. Her tok vi fram ferskt brød, paté, quiche, ost og vin. Frukt til dessert. Kjempevær, og fant ut at vi kunne ikke ha det bedre! Herfra hadde vi en fin lang nedoverbakke. I Montrichard tok vi en pause med øl på en hyggelig utekafe. Dette er en middelalderby ved bredden av elva Cher. Vi fortsatte mot Ange hvor vi etter litt feilkjøring opp en lang bakke måtte ha noe å drikke igjen! Prøvde meg på en sider, noe jeg ikke kommer til å bestille flere ganger!

Syklet ned til elva igjen og over brua mot Noyers Sur Cher. Her fant vi hotellet Manoir des Grandes Vignes.
En eldre, fin herregård. Her fikk vi et fint romslig værelse med utsikt til hagen. Badet var på 12 kvm, spisebord midt i rommet og en romslig dobbeltseng! Middagen ble servert i en nydelig liten "sal" i 1.etg. Dette var det beste måltidet vi hadde fått så langt på turen. Servert av en yndig, liten og korrekt madame. Det var Gjørs til hovedrett, fisk fra stedets elv Cher. Madamen var litt stiv og reservert i starten, men med Vigdis språkkunnskaper løsnet det. Da kaffen ble servert var damen ganske påseilet, og sønnen i huset måtte overta for henne! Men vi hadde en hyggelig og underholdende kveld..

Mandag 15.09 hadde vi gitt beskjed om ønsket frokost kl. 8, men da vi kom ned var ikke kaffekoppene fra kvelden før fjernet enda! Vi tok oss en tur i hagen mens madamen ordnet med frokosten. Været var også kjølig denne dagen, og jeg var blitt forkjølet. Men ingenting stopper radarparet! Vi hadde først tenkt oss en tur til sentrum av Noyers -Sur -Cher, men det ble en tur over veien til supermarkedet istedet. Det var nemlig dette som var sentrum! Her kjøpte vi vin, quiche med purre og baguetter til dagens lunsj. Syklet i retning Saint-Aignan-Sur-Cher langs elva Cher. Sola varmet godt etterhvert, og vi tok en times lunsj ved landeveien. Dagens etappe var på 41 km. Det ble bomtur til byen Selles-Sur-Cher hvor alle butikker og kafeer var stengt fram til kl. 15 på mandager. Slottet vi forsøkte å komme inn i var lukket mellom kl. 12 og 14. (Dette kunne vi ha fått opplyst fra turoperatøren på forhånd i reisebeskrivelsen). Vi syklet videre mot Billy og deretter til Sologne. Her finnes lyngheier, skog og små innsjøer i et landskap som strekker seg i det uendelige, og hvor viltet regjerer.

I to dager hadde jeg problemer med forhjulet, det holdt ikke på luften. Denne gangen var det ventillen som streiket. Fikk hjelp av to bønder, og Vigdis fikk muligheten til å besøke en ekte fransk bondegård! Her fikk hun låne telefon og fikk kontakt med agenten for sykkelutleien. Imens prøvde den andre bonden å få liv i dekket mitt og det fikk han etter flere forsøk! Vi takket for hjelpen og syklet videre selvom vi fikk tilbud om å bli kjørt til hotellet, ca. 10 km.

Det skulle vi ha akseptert, for etter 2 km var dekket flatt igjen! Vigdis syklet til nærmestel landsby Gyr-en-Sologne. Jeg fant det best å spasere det siste stykket. Var innom en kafe like ved kirken og fikk ordnet en drosje som skulle hente oss. Mens vi ventet fikk vi tatt noen telefoner hjem til Norge for å klage vår nød. Og vi fikk trøst! En Mercedes kom og fikk lagt syklene i bagasjerommet såvidt, og i løpet av kort tid var vi på Hotel La Pyramide i byen Romorantin. Transporten kostet oss FF 130. Hotellet var et typisk kjedehotell, men maten var ganske god. Spesielt krepsesalaten. Etter en liten kveldstur sovnet vi i et ganske lite værelse.

Tirsdag 16.09 etter frokosten kom agenten med ny sykkel til meg. Vigdis og jeg syklet en tur til sentrum av Romorantin, hvor vi for første gang fikk følelsen av å være i en by! Der var det mange fine butikker, og vi brukte noe tid her. Jeg kjøpte piller for tett nese etter en lengre samtale med ekspeditøren og min ordbok! Vigdis kjøpte seg en lekker skinnveske. Denne dagen syklet vi i begynnelsen på egen hånd. Vi fant riktig retning, og spiste en deilig lunsj ved landeveien. Den bestod av innbakt terte med egg og skinke, ost og vin. Sola skinte og vi satte pris på ferien vår! Dagsetappene går unna, men skulle ønske det var flere vannhull underveis! Vi er virkelig på landet, og forstår at Frankrike er et allsidig land. Vinsmaking på lokale gårder savnes også! Dagens hotell lå sentralt i landsbyen La Ferte Imbault med kun en gate. Masse blomster utenfor Auberge Téle de Lard. Hyggelig værelse med skråtak og blomstret tapet.TV også her, noe som Vigdis sjekker hver kveld ved ankomst. Vi må jo holde oss orientert om dagens nyheter! Middagen ble servert i restauranten som var meget stilig. Innbakt sopp til forrett, videre laks, ost og sorbet. Her hadde de også eau de vie Framboise! Etter en liten kveldstur var det godt å komme i seng.

Onsdag 17.09 idag før frokost gikk jeg ned på togstasjonen over veien for å ringe til Egil, og gratulere med dagen. Været var nydelig og dagens etappe gikk mye gjennom skogsområder. Temperaturen lå på 30 grader, det var godt å ha vannflaske tilgjengelig! Hotellet Saint Cyr har beliggenhet i en liten landsby, La Ferte-Saint-Cyr. Kjedelig, men nydelig mat! Før vi sjekket inn tok Vigdis og jeg en rast i en nærliggende park nede ved elven. Her spiste vi opp resten av en moden og vellagret brie. Kveldens middag var hjemmelaget paté, kalkun med bringebærsaus. Sto over osten, med tok dagens dessert som var kake med rips og bjørnebær.

Torsdag 18.09 etter frokost la vi ivei, og syklet 35 km på to timer! Syklet enda en gang forbi Chambord slottet før vi kom fram til Bois med omvisning på slottet her.Syklet tilbake til hotellet i Vineul hvor vi bodde første natten. Her skiftet vi tøy og pakket kofferten. Tok drosje til jernbanestasjonen hvor det ble tid til kaffe og toast med ost og skinke, pluss en øl. Ølprisen varierte mellom 10 og 22 FF. Glassets størrelse er 25 cl i Frankrike. Kaffeprisen ligger mellom 10 og 24 FF. pr. kopp.

Toget til Paris tok 2 timer. Vi byttet Metro 3 ganger og har ikke tall på alle trappene vi gikk opp og ned, med koffert og ryggsekk! Varmt var det også, så aldri mer offentlig transport med bagasje på nytt sted! Vi var kjempesvette! Da vi endelig kom fram til hotellet Dáguerre i 92 rue Daguerre hjalp det på dagsformen. Rommet med bad var ca. 20 kvm Rent og lyst. Nye håndklær hver dag. Sentralt."Miniheis". Metroen i Paris lærte vi fort å kjenne.Første kvelden spiste vi middag på stamstedet til Ketil Bjørnstad "L ´Auberge du Village" på Boulevard Montparnasse . Eksklusivt sted.Spiste pavé, stor fisk. Ost til dessert og hvitvin. Kr. 450.- for to pers. Hyggelig hovmester og et sted med stil.

Fredag 19.09 i dag tok vi metroen til Operaen for å prøve å få billetter til en forestilling mens vi var i byen. Men dessverre var alt utsolgt fram til 28.09. Vandret rundt i byen fra kl.9 - 19. Var derfor noe sårbent da vi kom til hotellet iigjen. Men vi tok metroen enda en gang om kvelden til Pigalle og Sacre Coeur. Kjøpte T-skjorte til Kari som var et ønske. Spiste på Montmartre.Tartar etter gåselever, med Muscadet til drikke. Mange russiske turister i Paris, med mange penger! Hjemover denne kvelden ble det problemer med metroen. Måtte derfor gå en del gater før vi fikk en drosje. Det tok oss 15 minutter og 50 FF før vi var på hotellet igjen. Men vel anvendte penger!

Lørdag 20.09 dro vi først til Museum d´Orsay som åpnet kl. 10. Her så vi mye interessant, kjøpte bok og var fornøyde. Kaffe og danske wienerbrød smakte godt i toppetasjens kafe. På vei tilbake prøvde vi RERtoget med bytting til metroen. Vigdis og jeg fant ut at kveldens måltid skulle inntas i nærmiljøet. Og her var det flere spennende steder. Var innom matbutikken på hjørnet like før stengetid. Kjøpte vin og ost for å ta med hjem.

Søndag 20.09 hadde vi bestilt drosje
til flyplassen kl 10.30. Det ble nesten 300 FF på hver av oss, men det var det verdt! Vi fikk god tid mens vi ventet på flyavgangen, og som ga flere pakker i bagasjen. Vi synes vi hadde hatt en fin ferie med deilig mat og drikke, god mosjon, mange opplevelser og i godt selskap med hverandre.De beste dagene hadde vi under sykkelturen, da vi foretrekker mindre steder og rolige omgivelser. Paris er en flott by, men stor, og avstandene deretter!