1999 • Bordeaux nord

Bordeaux Nord
18. – 27. september 1999
Inkl. Paris

Lørdagsmorgen kl. 5.15 hentet vi Vigdis, og Egil kjørte oss til Gardemoen. Snill sjåfør som vanlig, på en frilørdag.. Flyavgangen skulle være kl. 7.05, men vi lettet kl. 12.45! Da hadde vi sittet en time i flyet uten nærmere beskjed eller servering.. Det er kjapt å fly!

Kl. 7.30 hadde vi fått utdelt matkuponger som dekket en baguette. Kaffen måtte vi selv betale. Vigdis var grei og sto en god stund i kø for oss begge, mens jeg passet håndbagasjen. Utrolig, men alle disse timene vi måtte vente gikk faktisk greit unna!
En del av tiden ble brukt til å levere fra oss det vi hadde kjøpt av taxfree varer, og sjekke oss ut, hente bagasjen og sjekke oss inn igjen på nytt. Her traff vi 6 andre norske deltakere som skulle på samme tur. To venninner Karen og Sidsel, ekteparene Bjørg og Knut, Svein og Turid. Årsaken til forsinkelsen var dårlig vær med torden over Paris. Dette var noe merkelig, for da vi landet senere på dagen i Paris, var det strålende sol!
Forøvrig var vi skuffet over lunsjen på Air France. Var ganske sultne da vi fikk servert litt eggerøre, en cocktailpølse og en skive bacon. Måtte ta en likør til kaffen for å fylle opp litt!
Flyet vi skulle ha til Bordeaux var også forsinket, men bare med 2 timer! Da var klokka blitt 18.30, og vi som hadde regnet med å ha nesten en hel dag i Bordeaux!
Vel framme på flyplassen her ble det også venting. Denne gang på bagasjen til alle de norske deltakerne, med unntak av Turid og meg. Alle koffertene var blitt igjen i Paris, og ville ikke bli videresendt før senere. Slutten på dette var at bagasjen ble kjørt til hotellet på mandag ettermiddag. (to dager senere). Da er det greit å reise sammen med noen man kan låne av! Men to sett regntøy hadde jeg ikke med.
Det ble sen middag i Bordeaux, men hadde en hyggelig kveld hvor vi ble bedre kjent med de andre i gruppen.

Søndag 19.09. ble vi hentet med buss og kjørt til landsbyen ENTRE-DEUX-MERS hvor vi fikk syklene utlevert sammen med en meget detaljert veibeskrivelse. Så nøyaktig i avstand meter at vi kjørte feil to ganger allerede den første dagen! Karen og Sidsel fulgte med Vigdis og meg som var først ute på hjul. Her var det skikkelige sykkelveier, toveis og asfalterte. Men vi ankom som de siste til lunsjen, som var på en nedlagt togstasjon. Her var bordet dekket ute under tak, Kjempehyggelig! Ble kjent med svenskene som også var med, da det ikke var mange sitteplasser å velge på da vi kom. Vår reiseleder Fredrik som var svensk/fransk hadde kjøpt inn mat og drikke, samt frukt. Ingenting manglet! Han stod for innkjøpene hver dag, og sørget bestandig for at det også var hvitvin å drikke. Det regnet en del, men gruppen fikk tørket seg innimellom da vi var på bar, innom kirkeruiner og på vinsmaking. Det ble tatt bilder denne dagen som viser stedene vi var.
Jeg har de i album. Kveldens middag ble servert 600 meter fra hotellet vi bodde i Coutras, og bestod av røkelaks med tomatsaus og squashtimball til forrett, kylling fylt med ris og jordbær til dessert. Vi vandret fornøyde tilbake til hotellet “Henri IV” hvor vi bodde.. Her var det hyggelig vertskap som serverte en kir til hele gruppen før vi gikk til dagens middag.

Dagens etappe var 41 km pluss noen km feilsykling!

Mandag 20.09 satte vi kurs mot SAINT EMILION med buss i pøsende regnvær. Vigdis, Sidsel og jeg kjørte med følgebilen til Fredrik. Etter en kaffekopp ble det omvisning i L`Eglise Monolithe som ble gravd ut i kalkfjell før det 12.århundre. Kirken er 38 meter lang og 20 meter bred Herfra syklet hele gruppen samlet i regnværet til en gård med vinproduksjon.Her var innhøstingen i full gang, og flere ungdommer var innleid for sesongen. Vi spiste lunsj på låven sammen med arbeiderne. Da det var forholdsvis kjølig vær, kom verten bærende med en vedovn som han installerte rett i veggen! Effektivt! Vi fikk deilig løksuppe, kylling og ris, samt ost. Og ubegrenset med vin! De franske ungdommene var flere enn oss syklende, men vi tømte flere vinflasker enn dem. Jeg fikk en flaske med hvitvin fra nabogården, da vertskapet kun prduserte rødvin. Service! Dette ble igjen et meget vellykket måltid, med sang og gitarspill.Vi syklet tilbake til COUTRAS og “hotel Henri IV”, hvor Vigdis og jeg satte oss ut i hagen og bestilte to kir. Etter en liten stund var det blitt en stor ring med mennesker som skålte i kir! Middagen spiste vi på samme sted som kvelden før. Denne kvelden fikk vi gåselever med et glass Sauternes, svinekjøtt fylt med svisker, og epleterte til slutt. Vigdis og jeg delte en vinflaske hver dag til middag. Så store utskeielser ble det ikke! 45 km på sykkel ble det denne dagen.

Tirsdag 21.09 syklet vi deler av den samme veien som dagen før. Fremdeles flatt og lett terreng. Veibeskrivelsen var utrolig detaljert. Avstand ned til nesten 5 meter gjorde at vi måtte lese hele tiden, og likevel tok vi feil av veien enkelte steder.