2000 • Bourgogne

23.09. – 30.09. 2000.

Inkl. 2 dager i Paris.

23. september
Vigdis ble hentet kl. 6.15 og Egil kjørte oss til Gardermoen hvor vi skulle med SAS kl. 7.55.

Ankom Paris kl. 10.10, hvor vi møtte Frode Bakke som også var individuell deltaker på turen. TransProvence hadde på forhånd gjort en avtale med oss, da dette var hans første sykkeltur i Frankrike.
Vi skulle videre med tog, og pga togstreik denne dagen måtte vi ringe agenten, mr. Carpentier som vi ikke fikk kontakt med. Hans kone snakket heldigvis engelsk, men kunne ikke si noe om streiken var avblåst. Ringte derfor til TransProvence i Oslo, som sa vi kunne fortsette ifølge reiseruten. Ingen streik!
Vi tok buss til Gare de Lyon som kostet FF 75 pr. pers. Her sto vi i LANG kø for å kjøpe plassbillett på toget kl. 16.30. Dette var fullt, og det ble kl. 18.00. I mellomtiden måtte vi ha mat, og visste om cafe d`Europeen like ved stasjonen. Spiste blåskjell og pommes frites. Frode satte pris på selskap.

Mr. Carpentier hentet oss på stasjonen Le Creusot og kjørte oss i minibuss til hotel Grillon i Beaune. Fint hotell og nydelig mat. Til middag ble det snegler, kjøtt i pastasaus, ost og bringebær til dessert.
I seng kl. 23.30 etter en lang dag sovnet vi med det samme.

Andre dagen møttes vi kl. 9.30 for utdeling av sykler, kart, veibeskrivelser og en del brosjyrer.
Hilste også på 2 svenske damer som også skulle sykle samme rute. Betalte FF 500 hver i depositum. (dette var nytt)!
Dagens rute var Pommard - Orches - Baubigny - La Rochepot - Saint Aubin - Gamay-Blagny - Puligny-Montrachet - Corpeau - Chagny. 38 km.

Hadde litt problemer med å finne veien ut fra Beaune, men nydelig vær og vi var på vei til

Pommard. Lange oppoverbakker og noen nedover. Flotte utsiktspunkter og vi fant en fin plass hvor vi spiste medbrakt lunsj. Baguetter og terrine pluss vann. Frode syklet på egenhånd etter måltidet. Vigdis og jeg slappet av litt i det grønne og kjente varmen fra sola.
Vi feilkjørte på veien til Montrachet på slutten av dagen, og det ble 3,5 km ekstra. Tok en ølpause i Montrachet hvor også Frode dukket opp.

Overnatting på Hotel la Musardiére i to dager, som dessverre ikke svarte til forventningene. Noe slitt, med en vert som ikke var opptatt av å gi kundene service. Men middagene her var bra, og den kvinnelige servitøren var både søt og hyggelig. Avocado med fennikel til forrett og ørret til hovedrett. Desserten orket vi ikke!

Tredje dagen var det overskyet, men varmt. Fin beskrivelse fra Chagny.
Dagens etappe var fra Chagny - Bouzeron - Rully - Aluze - Dennevy - Cheilly les Maranges - Paris l´Hopital - Change - Nolay - Borgy - Dezize les Maranges - Santenay-Remigny-Chagny. 48 km.

Denne dagen kjøpte vi ikke med lunsjmat. Det skulle vi ha gjort, for ingen butikk fant vi på vår vei før kl.13.30 hvor vi handlet. Etter flere bakker ble det lunsj ved kanal hvor det var bord og benker. Tre vinsmakinger var vi innom denne dagen. På en av vingårdene kjøpte vi med 6 flasker vin! Middagen idag var skinke og melon, oksekjøtt, ost og Bruelle.

Fjerde dagen syklet vi fra Chagny langs Canal du Centre - Nion - Dracy les Couches - Couches. 22 km.
Som vanlig frokost ved 9-tiden. Idag handlet vi lunsjmat før vi startet på sykkelturen. Syklet langs Canal du Centre i solskinn. Varmt. Passerte blomstrende hager,og fine markblomster bl.a. løvtann. Bjørnebærene ikke helt modne. Det var slutten på innhøstingen av druer, men pga en superfin vår i dette området startet denne tidligere i år. Overnattingen på Hôtel des Trois Maures, et noe slitt hotell hvor en sint hund møtte oss i bakgården hvor vi parkerte syklene.

Femte dagen syklet vi fra Couches - Chalencey - Eguilly - Noizeret - Les Fosses - Saint Jean de Trézy - Saint Bérain s/Dheune - Saint Mard de Vaux - Saint Jean de Vaux-Barizey - Jambles - Charnailles - Poncey - Givry - Dracy le Fort. 40 km
På denne strekningen hadde vi 1 km stigning på et sted. Hele turen skulle være på 40 km.

Vi hadde også et område med 4 km oppover og 4 km nedover! En del sykling på trafikerte veier også idag. Men dette var den første dagen vi ikke tok feil av veiene! Kjøpte kun brød i Meursault,og satte oss like utenfor tettstedet med resten av lunsjen vår fra gårsdagen. Frode var med. Stoppet i Barizey og syklet rett opp til kirken (som oftest ligger høyest i terrenget), og hadde en flott utsikt over området med vinranker tett i tett. Overnatting på Hôtel Le Dracy. Dette var bra, og med svømmebasseng ute.Middagen bestod av fiskemousse til forrett, kalv/lam til hovedrett og fruktsalat til dessert.

Sjette dagen syklet vi mot Les Alouettes- Saint Rémy - Chalon s/Saône - Saint Rémy - Les Alouettes - Chatenoy-le-Royal - Carrefour du Rond Point de la Côte Chalonnaise - Mellecey - Saint-Martin-Sous-Montaigu - Touches - Mercury - Roc Blanc - Aluze - Chamilly - Bercully - Chassey le Camp. 42 km.

Dette var dagen da Grethe fikk et par store kastanjer i hodet, slik at hun falt av sykkelen. Ingen skader, men dengang hadde vi ikke med hjelmer. Strålende sol og i den gamle byen Chalon s/Saone stoppet vi for en øl. I Mercurey var det igjen vinsmaking og handel. Vi overnattet på Auberge du Camp Romain med svømmebasseng både inne og ute. Dette var det beste hotellet (og maten) på hele turen.

Syvende og siste dagen syklet vi mot Valotte - Chassagne-Montrachet - Mersault -Monthelie - Hôpital de Meursault - Merceuil - Cissey - Le Poil - Levernois - Challanges - Beaune. 34 km.

Syklet på en del tafikerte veier et par km. Fortsatt fint sommervær og tråkket oss gjennom rader med vinranker. Dette er jo området som har de beste hvite viner. Var innom Chateau Meursault hvor Vigdis og jeg også var i 1992. Denne gang fikk vi med et vinglass og en bok for FF50. I 1992 kjøpte vi 6 flasker vin for ca. NOK 1000.- hver! Mange flotte slott, kirker og andre bygninger å se i dette området. Og historie. Vi har Bourgogne som vårt favorittsted. Dette var en flott tur. Kristina og Margareta fra Sverige var også enige, men mente at den burde hete «sykkel- og vandretur». Det er også her flere bakker.

Notater etter denne turen, med tanke på neste år: Ta med insektmiddel. Når sola står på svettes det en del og fluene kommer, særlig i ansiktet og i nedoverbakker!

Vigdis og jeg tok toget til Paris og ble der i 3 dager. Vi bodde på Hôtel l`Orchidee som vi kjente fra tidligere opphold. Er blitt kjent med området rundt Montparnasse. Vi brukte dagene til å besøke Georges Pompidou-sentret, flott fotoutstilling i Luxembourghaven, Museet Luxembourg hadde utstilling fra «Angelico til Bonnard». Var i på toppen av Eiffeltårnet, Her sto heisen når vi skulle ned, og måtte istedet gå trappene. Spiste blåskjell med pommes frites som vi bare MÅ ha første dagen vi er i Paris! Shoppet i Rue de Rennes som har mange fine butikker.

Prøvde å få billetter i Operaen (den gamle), men denne var stengt fram til 04.10.

Middag spiste vi bl.a. på «La Chateaubriand» en litt brun restaurant ved hotellet. Betalte FF 250,- for to personer, mat og vin. Spiste også på fiskerestauranten vi kjenner til, La Cagouille. Vigdis og jeg har våre stamsteder! Var ute mellom 10 og 12 timer daglig. Etter en kveldstur på Montmartre var det stans på Metroen pga arbeid på togsporet. Gikk ganske langt for å få en taxi. Måtte innom noen barer for toalettbesøk underveis! Fint at Vigdis liker cognac! Siste dagen tok vi buss til CDG flyplassen, som bruker en time. Koster FF75. Hjemme i Oslo er vi begge fornøyde med turen, og en ny tur neste år blir det nok!