2003 • Bretagne

Kloster og sjørøvere i Bretagne
17. – 24. september 2003
Inkl. 2 dager i Paris

Egil og jeg hentet Vigdis kl. 6.30 presis! Strålende vær - fremdeles sommertemperaturer i Oslo. Flyavgang kl. 8.10,så vi rakk en kaffe og en 1/2 sandwich før avgang. Kjøpte billetter på flyplassen i Paris og tok tog og metro til Montparnasse. Mange trapper opp og ned med tunge kofferter. Vigdis' veide 19 kg og min 22,5 kg på Gardermoen ved avreise! Tog til Laval og buss videre til Fougeres. Liten by med middelalderborg, og dekorerte husvegger. Fint hotell, Les Voyageurs hvor vi også spiste middag på vår første dag. Dette var en individuell pakketur vi bestilte via Loca France. Vi trives best med å syklet på egenhånd. Da kan vi bruke dagen som vi vil. Beskrivelsen var på engelsk, og ganske detaljert.
Første dag på sykkel var turen på 42 km, til Pontorson hvor vi overnattet på hotel de Bretagne.
Ensidig landskap med lange rette veistrekninger. Bondegårder, kuer og maisåkre syklet vi forbi. Langt mellom butikker og "vannhull", men det fine været og besøket i St.Malo og St. Michael oppveide mye. Var også innom Vivier sur Mer, (her tok vi et bad i sjøen, pga varmen)!Dinan, Combourg, Tremblay før vi endte opp i Fougeres igjen.

Ikke verst med bare litt sår i edle deler etter 7 dager på sykkelsete og ca. 250 km. Noen dager med regn og overskyet, men flest med sol og varme. Vi spiste lunsj når vi fant et passende sted langs en rolig vei. Dagens høydepunkt! Baguetter, gode oster, pate og skinke pluss vin handlet vi med underveis. Når vi så et kirketårn var det også et torg foran kirken, og en bar og et par butikker (når vi var heldige)! Blåskjell med pommes friites ble det ofte til lunsj i dårlig vær.
Smakte hjemmelaget Calvados på en kafe like før Tremblay, hvor vi også spiste crepes med eplemos flankert med calvados.
Siste overnatting var på hotellet Roc Land Tremblay med en super middag om kvelden.
Dagen etter rakk vi såvidt toget fra Laval, da det var stor trafikk på veien fra Fougeres. Men vi kom til Paris hvor vi bodde to dager på hotel de l´Orchideé i 65 rue de l´Ouest. Sentralt og hyggelig sted, og kort vei til flybussen. En dag gikk vi rundt i Paris på "egen guidet" tur som tok 11 timer! Det er så mye å se og oppleve i denne byen! Vi kommer nok tilbake!