2012 • Provence fra Avignon til Algues Mortes

lørdag, oktober 6

Båt og sykkel i Provence fra Avignon til Algues Mortes
06. – 13.10.2012

Igjen blir det sykkeltur i Frankrike. Denne gang skal vi bo på en båt, og sykle fra og til i Provence området. Hentet Vigdis kl.06.oo og Egil kjørte oss til Gardermoen på 40 minutter. Fly til Paris med avgang kl. 08.00.
Etter to timer og et kvarter landet vi på CDG flyplassen. Vi hadde kun en time på oss (og den gikk fort)! til avgang for toget til Avignon, og flyplassen er stor! Fant ikke togstasjonen med en gang, og spurte oss fram til underetasjen hvor vi måtte løpe det siste stykket til TGV-toget. Fra Avignon skulle vi ta to busser fram til båten. en første gikk greit, men den andre det skulle stå nr. 5 på, kom aldri. Vi gikk til turistkontoret i byen og fikk hjelp til å skaffe oss en taxi. Litt over kl. 18 var vi fremme ved båten «Soleo», og hilste på 23 gjester som også skulle på tur, men de syklet i gruppe med guide. Vigdis og jeg var eneste som syklet på egen hånd etter utdelt kart og turbeskrivelse. Det var deltakere fra Australia, Canada, USA og Tyskland, flest kvinner. I underetasjen var lugarene. Vår var pår på 6 kvm med dusj og toalett. Oppe var spiserom og oppholdsstue med bar.

Her kunne vi kjøpe en flaske vin, påføre lugarnr. vårt, og hente frem flasken etter behov. 3 retters middag hver dag og en deilig frokost hvor vi smurte med matpakke for lunsjstopp. Hyggelig mannskap ombord som bestod av et par som visstnok eide båten. Reiselederen Mario var en ung mann fra Italia, utlånt fra reiseselskapet Girolibero i Venezia. Kunnskapsrik, dyktig, hjelpsom og snakket meget godt engelsk. Vi delte bord med Mario flere ganger under middagen. Første sykkeldag var til Châteauneuf-du-Pape hvor vi besøkte en vinprodusent og fikk smaksprøver av rødviner. Syklet gjennom vinmarker, krysset elva Rhone og videre gjennom Roquemaure til Villeneuve. Stoppet i Avignon og var innom Pavepalasset før vi syklet videre til båten. Dagens etappe skulle være 40 km, men Vigdis og jeg syklet 60 km denne dagen! Middagen om kvelden var en quiche til forrett, kremet pasta med kjøtt og creme bruleé.

Sykkelturen neste dag var til Vallabrégues i Languedoc og besøkte den best bevarte akvedukten fra romertiden, Pont du Gard. Sykkelveiene var delvis på hovedveier med noe trafikk, og småveier hvor vi passerte koselige hus med fine hager.

Neste dag skule bli dagen med tøffest terreng, 2 + 2 km med bakker. Og det ble 4 km i stekende sol oppover og oppover! Her gikk jeg 1,5 km for ikke å slite meg helt ut! Vigdis syklet det meste av veien til vi var på toppen!
Her ligger St. Remy og Les Baux-de-Provence, koselig liten by med små butikker. Her ble det innkjøpt to stoffvesker til mine minste barnebarn. Var innom et galleri som hadde fotoutstilling med bilder av Grace Kelly.
Syklet videre til Arles hvor båten vår hadde ankret opp. Denne dagen var det suppe, svinekjøtt i saus med grønnsaker (ikke poteter). Pære i portvin til dessert, som var veldig søtt! Etter middagen gikk Vigdis og jeg en kveldstur inn til Arles. Her er de fleste bygningene fra 1600-1900 tallet. Gatene var dårlig belyst på kveldstid, men vi fant frem til Van Gogh kafeen vi kjente fra vår sykkeltur i 1994. En Campari og en Calvados ble det til en grei pris.

Frokosten var hver dag kl. 8.00, og her var mye godt på bordet. Skinke. oster, syltetøy, kornblandinger frukt, yoghurt og juice. Denne dagen møttes hele gruppen kl. 10 ved turistinformsjonen i Arles, for en 2 timers guidet fottur i byen. Men først syklet Vigdis og jeg til et marked langs bymuren. Her var mye å se, men det ble ingen handel. Guiden tok oss med til Amfiteatret som ble bygget i det første århundre e.Kr. og hadde plass til tyve tusen tilskuere. Var også på hospitalet hvor Van Gogh ble behandlet etter hans øre ble skåret av. En del av hans malerier ble til under hans opphold her. Etter lunsj syklet vi med gruppen tilbake til båten som nå var kommet til

St. Gilles og videre til Gallician. Dagens etappe var kun på 20 km. Været er helt topp med 23-30 grader og sol hver dag. Vi sitter på dekk og nyter utsikten mens båten går sakte nedover Rhone.
Turens lengste etappe var 65 km. Vi syklet mot St. Maries de la Mer som ligger ved Middelhavet , i lett terreng med lange rette strekninger på hovedveien. Selve byen er ikke stor, men hyggelig med smale brosteinsgater.
Her spiste vi deilige blåskjell med pommes frites lunsj på restauranten «L' Escale». Det ble også litt shopping, bl.a. bukse, shorts og jakke i ren bomull til meg. På veien tilbake syklet vi forbi flamingoer og flere hvite villhester, som dette området erkjent for. Her passerte vi også flere vinprodusenter. Istedenfor kornåkre var det her drueranker langs sykkelveien. Dagens middag var coscous til forrett, omelett med ratatouille, sjokolademousse.
Desserten sto vi over, da alle porsjonene var store!

Dessverre ble Vigdis forkjølet på denne turen, med kraftig hoste. Istedet for å sykle en rundtur i og omkring den lille byen Algues Mortes,ble det en spasertur. Her var også en høy mur rundt sentrum av byen,med et tårn i hver av de fire hjørnene. Innenfor var det flere små butikker, kafeer og et hyggelig torg. Jeg var innom en frisør og klippet ca. 15 cm. av hårlengden. Fikk vask, deilig hodemassasje, børste og hårtørrer til 38 euro. I Oslo koster det rundt 500 kroner. Etter middagen som var kake med oliven, kokt kylling i saus med bønner og is til dessert, gikk vi en kveldstur. Utenfor muren var det tivoli med musikk og mange folk. Var innom Notre-Dame-des Sablones, restaurert i 1804. Her var nydelige glassmalerier i farger som hadde hver sin betydning. F.eks. var blått kunstens farge. Avreisedagen ble det buss til Nimes kl.11.40. Reiste derfra med TGV på 1.klasse til Paris, som brukte 3 timer. Stolene her var meget gode!

Dette var en annerledes tur siden vi bodde i en båt alle dagene. Selv om lugaren hadde vært liten var vi veldig fornøyde med hva vi hadde sett og opplevd dpå denne ukesturen.