2013 • Slott og vingårder i Bourgogne

fredag, september 6

Slott og vingårder i Bourgogne
06. – 11.09.2013

Vår 18. sykkeltur ble ikke helt uten problemer dvs ekstra utfgifter. Air France flyet vi skulle med kl. 06.30 ble 3 timer forsinket- og vi rakk ikke toget vi skulle videre med fra Lyon. Måtte derfor kjøpe nye togbilletter fra Paris som kostet 180 euro for to. Dette skal vi prøve å få refundert når vi er hjemme igjen. Og det fikk vi. Bra å ha reiseforsikring. Fra Lyon til Macon hadde vi billetter som kunne brukes. Anique hentet oss i Macon og kjørte oss til hotellet «Aux deux buis» som lå sentralt til. Her var Sandrine og Pascale vertskap. Informasjon og utdeling av sykler før vi tok en dukkert i poolen i bakgården. Litt kaldt vann, men en deilig avkjøling etter en varm dag. Det ble 5 retter til middag. Aperitif og vin på huset. Sandrine var veldig interessert i Norge og språket vårt. Vi hadde et fint stort rom med utsikt til poolen, lekkert bad med to håndvasker og et badekar. Vigdis og jeg gikk gikk tidlig til sengs etter en lang dag, som hadde startet med avreise hjemmefra kl. 04.00.

Etter en deilig frokost med stekt egg pluss en ostebit, fruktsalat, müsli, yoghurt, brød, syltetøy, juice og kaffe, gikk vi en tur i Macon. Butikkene åpnet ikke før kl.10, men det var et marked i byen som starter tidlig. Vi syklet litt feil ut av byen, då dagens etappe ble noe lengere enn 25 km som var etter beskrivelsen. Det regnet det meste av dagen, og vi kom fram til Igé og hotellet Le Bourg som to drukne katter. Her var en veldig hyggelig eier som het Anton og var fra Holland. Dette var en gammel skyss stasjon som var blitt restaurert. 5 nydelige rom var det her, og to søte, små, veloppdragne hunder. Middagen var super! Først en terrin (suppebolle) med krabbekjøtt, så perlehøne, og til dessert epleterte. Det er moren til eieren som lager maten her, og hun er på en prikk lik Meryl Streep! Noe hun hadde blitt fortalt mange ganger før. Vi gikk som vanlig til sengs kl. 21.30. Regnværet tok på!

Dagen etter var det oppholdsvær og vi syklet på sykkelveien Voie Verte, som tidligere hadde vært jernbanespor. denne veien går som en grønn tråd gjennom den sydlige delen av Bourgogne. Vi stoppet i Azé og var med på en guidet tur i grottene her. Det tok 2 tmer og foregikk på fransk. Men det var spesielt å vandre under bakkeplan. Syklet videre i regnvær i kupert terreng og gjennom en opplyst tunnel som er 1,6 km lang. Det bor en del flaggermus her, men heldigvis så vi ingen. Vi syklet fort, og sang hele veien! Kom fram til Cluny og hotell Bourgogne som ligger midt i byen. I Cluny kjente vi oss igjen, etter vår første Frankrike- sykkeltur i 1992. Her er også Benediktinerklostret som allerede i middelalderen var mektig og bestyrte 1200 klostre i hele Europa. Det ble en kir på en bar i en avde smale gatene før middag på hotellet. Stilig spisesal med romnr. på bordet som var reservert oss. Innbakt chevre til forrett, hovedrett lam til Vigdis og fiskefilé til meg, terte med aprikoser som dessert. Sprø og deilig smak.Etappen var 33 km i dels kupert terreng, og regn hele dagen. Det ble ikke mange stopp underveis. Neste dag bestemte vi oss for tidlig frokost, kl. 7.30, en time tidligere, så vi ble alene i spisesalen. Her var det stort utvalg ved frokostbufeén. Dagens etappe gikk på noen av gårsdagens sykkelveier, og vi syklet gjennom tunnelen en gang til uten å se en flaggermus. Det ble opp og ned bakker, men vi holder ut og tråkker i vei. Stoppet ved Chateau de Pierreclos, som dessverre var lukket. Veien gikk videre mot Vergisson. Her syklet vi 2 km i feil retning. Det ble 4,5 km med oppoverbakker og deretter lange nedoverbakker til vi stoppet i Davaye. Her spiste vi en deilig lunsj på en lokal kafe. Forretten var innbakt paté, hovedrett kokt flesk med linser, ost og valgfri dessert med kaffe. 40 euro delt på to. Herfra syklet vi helt på egen hånd, men kom raskt fram til Fuissé hvor vi overnattet på hotellet «La Source des Fées», med kun 5 værelser. Sjarmerende sted med flere restaurerte gamle stenhus, og en koselig hage med mange blomster og en liten dam. Vi fikk værelse i 2. etasje, som innholdt både soverom og en liten stue. Verten Phillip er vinbonde, og før kveldens middag holdt han et lite vinkurs med smaking for gjestene. Ved middagsbordet satt vi sammen med de andre gjestene som var 4 personer fra England og 2 fra Tyskland. Kokken serverte først en salat med bacon, hovedretten var kylling med ris og tomater fylt med grønsaker, og is til dessert. Vi satt rundt bordet i 3 timer, så praten gikk!

Neste dag syklet vi videre i solskinn, og var innom vinkoperativet for området. Her kjøpte vi med noen flasker som vi først fikk smake på. Igjen syklet vi i kupert terreng, og himmelen var ikke lenger blå og det begynte å regne.

Dagens etappe skulle også være på 30 km, og vi kom fram til Fleurie både litt slitne og ganske våte. Denne siste natten bodde vi på et lite slott, Chateau de la Chapelle des Bois, beliggende litt utenfor tettstedet Fleurie. Vi syklet gjennom en flott allé fram til en åpen plass foran inngangen. Store rom og en staselig trapp opp til annen etasje hvor vi skulle bo. Til disposisjon fikk vi soveværelse med himmelseng og stue innredet med rokokkomøbler. Det var som vi bodde i en annen tidsperiode! Av verten fikk vi en flaske vin som vi hygget oss med i hagen, før vi syklet inn til torget i sentrum. Her spiste vi middag på Restauranten «La Bascule». Entrecote til Vigdis og cappacio med grillet chevre til meg. Vi spiste snegler til forrett som også smakte godt. Det ble syklet i langsom fart opp den siste bakken før vi var tilbake på slottet. To mette og trette syklister sovnet med det samme de la seg i himmelsengen.

Hjemreisen gikk med taxi til togstasjonen i Macon.
Fra Paris gikk flyet kl. 19.15.