2017 • Pittoreske Provence rundt Alpillerne

Pittoreske Provence rundt Alpillerne
26. september - 03. oktober 2017
Inkl. 3 overnattinger i Paris

Tirsdag 26. september ringte vekkerklokka kl. 02.45. Veldig tidlig! Egil kjørte heldigvis og vi hentet Vgdis kl. 04. Air France denne gang med avgang kl. 06.35. Etter fire år uten vår årlige sykkeltur i Frankrike, fant vi ut at vi måtte prøve igjen. Denne gang på el-sykler! Fra flyplassen Charles de Gaulle ble det hurtigtog til Avignon med avgang kl. 12.55, som tok 3 timer. Her ventet en taxi på oss og kjørte til hotellet Le Mas des Amanders i Graveson. Det samme hotellet som vi bodde på i 1994! Vår andre sykkeltur i Frankrike, men den første i Provence. Greit rom, og hyggelig uteplass. Vi tok en svømmetur i poolen før vi gikk til middag i restaurant Les Amandiers som var kun 75 meter rundt hjørnet fra vårt rom. Vi tok sardiner til forrett begge to, men til hovedrett tok Vigdis and, og jeg brosme. Tiramisu som avslutning for begge.Maten svarte ikke helt til forventningene, noe smakløst. Det var godt å gå til sengs kl. 21 etter en lang dag.

Onsdag 27. september går turen til Tarascon, 25 km.
Vi fikk god informasjon av Daniel som kom med el-syklene til oss. Det var som vi svevde på veiene. I solskinn og 26 gr. hadde vi første stopp ved klosteret St. Michael de Frigolet. Stort område hvor vi tok noen bilder. I Boulbon kjøpte vi med ost, skinke, paté, druer, en baguette og en flaske rosévin. Det er viktig å drikke i varmen, så vi stoppet ved en café under trærne på torget, og bestilte 2 Leffe á 3 Euro! Langs landeveien stoppet vi i utkanten av mange aprikostrær, men uten frukt. Her spiste vi vår medbrakte lunsj som smakte godt. Vi holder på rutinene fra tidligere år, med samme glass og bestikk. Vigdis har med regncapen som vi har som underlag. Hotel de Provence fant vi fram til i Tarascon, etter litt syd-nord-syd sykling. Heldigvis kjenner vi hverandre godt etter 18 sykkelturer i Frankrike, derfor ingen sure miner! Hotellverten var tysk og brukte sitt eget språk. Tarascon er en ganske stor by. Middagen ble servert på restauranten Misteral nord i byen. Stille sted med bare oss to som gjester. Sykkelmenyen er ofte en fast tre retters, og her fikk vi skinke og spekepølse med salat, torsk  med potetmos og ratatouille, og 2 oster til dessert: Bleu des Gusse og St. Nectaire. Godt altsammen, spesielt ostene. Det var mørkt da vi gikk mot hotellet gjennom smale gater ved 20.30 tiden. Hele byområdet var litt grått og trist.

Torsdag 28. september, Tarascon – Arles, 41 km.
Før sykkelturen startet gikk vi ned til elva Rhöne med Borgen fra 1401-1449, et forsvarsanlegg med slott fra senmiddelalderen. Fra 1600 tallet var det fengsel her. Staten overtok  fra 1932. I Tarascon finnes et museum Souleiado, samt butikk. Her foregår produksjonen av de lekre stoffene. Mye fint å se, men det ble ingen handel. Etter noe feilkjøring (les retning) fant vi veien ut av byen. Stoppet i St. Etienne du Grés for litt gaveshopping og noe å drikke. Syklet videre gjennom Fontvielle og mot Arles. Passerte olivenlunder og aprikosetrær, og vi så de første druerankene. Mye frukt og grønnsaker blir produsert her. Syklet gjennom frodig landskap og var framme i Arles tidligere enn om vi hadde brukt vanlige sykler. Vi er storfornøyde med el-syklene!
Hotellet i Arles heter Hotel La Muette, her bodde vi også i 1994. Lite, men hyggelig og sentralt. Middag ble servert på restaurant Le Plaza la Paillotte som ikke lå langt fra hotellet, iflg. kartet. Men vi brukte 1,5 timer på å finne den! Naturelle chevre til forrett, kalvemedaljong m/grønnsaker og kylling med pasta var hovedrettene. Dessert hadde vi ikke plass til!

Fredag 29. september, Arles – St. Rémy de Provence, 32 km.
Fortsatt sommervær, og vi fant veien greit ut fra Arles og mot Les Baux de Provence. Syklet på veier både med og uten trafikk.
En humpete vei gjennom et skogsområde satte merker. En lang tornekvist hang over stien og vi fikk begge et risp på samme sted! Stoppet ved Akvedukten Barbegal med spor fra romertiden. Bakkene opp til Les Baux de Provence kjente vi fra tidligere, 3-4 km oppoverbakker i svinger. Med el-sykkel var det en drøm når vi brukte riktig gir! Spiste en omelett på toppen og gikk en runde for å nyte utsikten. Hotellet i St. Remy Provence lå midt i sentrum, Auberge de la Reine Jeanne. 3 stjerner, 10 rom. Det ble en lang lunsj i hovedgata med skinke, pølser og paté, Apriol, Pastis, kaffe og rosévin. Middagen ble servert kl.20 i hotellets resturant som vi mente sto til 4 stjerner. Her fikk vi først en appetizer som var rogn fra blekksprut omkranset av fiskefarse, og skjell m/dressing og sellerimos m/kjeks. Forretten: Dagens grønnsaker: Auberginer og beter med 3 sorter brød. Et var helt mørkt, nesten sort pga tilsatt blekk fra blekkspruten. Smakte godt! Hovedretten var torsk m/skum og brocolli. Tilslutt jordbærsorbet, krem og tynne skiver med mørk sjokolade. Vi var enige om at dette var det beste hotellet i løpet av turen vår.

Lørdag 30. september
For å være sikker på å rekke toget fra Avignon til Paris kl.10.43 gjorde vi en avtale med Daniel om henting av syklene i St. Remy de Provence. Derfor ble det taxi til jernbanestasjonen, istedenfor å sykle til Graveson. I beskrivelsen sto avstand dit med kun 16 km. Men vi tok ikke sjansen på at vi ikke kom fram i tide. Det er to jernbanestasjoner i Avignon, og sjåføren visste hvilken vi skulle til. Det var ikke den vi ankom på!
Vi ankom Paris ved 13-tiden i fint vær. Kjempelang taxikø. Vi tok metroen istedet, men gikk for tidlig av. Det ble en lang spasertur med koffertene til Hotel Daguerre, hvor vi har bodd flere ganger.

Søndag 1. oktober spiste vi ost og brød til frokost på rommet, rester fra fredagskvelden. Overskyet og litt yr i luften. Besøkte Eugéne-Delacroix museet. Her var det gratis å komme inn. Derfra gikk vi til Ile de Cité og spiste  patéer til lunsj på Taverna Henry 4. Det regnet en del, men vi gikk likevel til Museum d' Orsay. Her var det kjempelang kø for å komme inn! Dette fordi første søndag i hver måned er det gratis inngang på de fleste museér i Paris. Istedet  ble det en lang spasertur gjennom Paris' gater før vi var på hotellet igjen. Vigdis bestilte bord til kl. 20 på restaurant Astier, som vi hadde lest om. Hit måtte vi ta 3 metroer da den ligger i 11.arr. og hotellet vårt i 14. arr. Her spiste vi biff med rødløk og sellerimos til 34 euro pp.Vi delte en ostetallerken og en flaske hvitvin. Godt og dyrt! Langkveld - kl.22.30!

Mandag 2. oktober bestilte Vigdis bord til kl.13 på Willis' Bar som er i 1.arr. Vi var her også i 2006 da jeg fikk lunsjgave fra Vigdis til min 60 årsdag. Et hyggelig sted med god mat og drikke. Denne gang spiste vi en 3 retters meny som jeg dessverre ikke noterte ned, men vi har bilder! Det ble Kaffe Avec også. Eau de Framboise og Calva. Ble en lang lunsj. Ble også en lang tur til hotellet, da vi var innom både magasiner og et par barer. Orket ikke middag denne kvelden, vi hadde litt mat på rommet, pakke kofferten måtte vi også.

Tirsdag 3. oktober var hjemreisedagen.Tok med bagasjen og stoppet på hjørnet rett imot Gare Montparnasse. Her ble det frokost med kaffe, juice, omelett og en croissant m/syltetøy for 11 Euro. Tok flybussen fra Montparnasse til CDG. Vi var ute i god tid, men på grunn av flybytte ble avgangen utsatt en time.
Egil ventet på oss da vi landet kl.17.05 på Gardermoen og vi kom hjem i flott høstvær med lysende himmel.

Denne turen - og særlig el-syklene ga oss mersmak på ny tur neste år!