2017 • Pittoreske Provence rundt Alpillerne

Pittoreske Provence rundt Alpillerne
26. september - 03. oktober 2017
Inkl. 3 overnattinger i Paris

Tirsdag 26. september ringte vekkerklokka kl. 02.45. Veldig tidlig! Egil kjørte heldigvis og vi hentet Vgdis kl. 04. Air France denne gang med avgang kl. 06.35. Etter fire år uten vår årlige sykkeltur i Frankrike, fant vi ut at vi måtte prøve igjen. Denne gang på el-sykler! Fra flyplassen Charles de Gaulle ble det hurtigtog til Avignon med avgang kl. 12.55, som tok 3 timer. Her ventet en taxi på oss og kjørte til hotellet Le Mas des Amanders i Graveson. Det samme hotellet som vi bodde på i 1994! Vår andre sykkeltur i Frankrike, men den første i Provence. Greit rom, og hyggelig uteplass. Vi tok en svømmetur i poolen før vi gikk til middag i restaurant Les Amandiers som var kun 75 meter rundt hjørnet fra vårt rom. Vi tok sardiner til forrett begge to, men til hovedrett tok Vigdis and, og jeg brosme. Tiramisu som avslutning for begge.Maten svarte ikke helt til forventningene, noe smakløst. Det var godt å gå til sengs kl. 21 etter en lang dag.

Onsdag 27. september går turen til Tarascon, 25 km.
Vi fikk god informasjon av Daniel som kom med el-syklene til oss. Det var som vi svevde på veiene. I solskinn og 26 gr. hadde vi første stopp ved klosteret St. Michael de Frigolet. Stort område hvor vi tok noen bilder. I Boulbon kjøpte vi med ost, skinke, paté, druer, en baguette og en flaske rosévin. Det er viktig å drikke i varmen, så vi stoppet ved en café under trærne på torget, og bestilte 2 Leffe á 3 Euro! Langs landeveien stoppet vi i utkanten av mange aprikostrær, men uten frukt. Her spiste vi vår medbrakte lunsj som smakte godt. Vi holder på rutinene fra tidligere år, med samme glass og bestikk. Vigdis har med regncapen som vi har som underlag. Hotel de Provence fant vi fram til i Tarascon, etter litt syd-nord-syd sykling. Heldigvis kjenner vi hverandre godt etter 18 sykkelturer i Frankrike, derfor ingen sure miner! Hotellverten var tysk og brukte sitt eget språk. Tarascon er en ganske stor by. Middagen ble servert på restauranten Misteral nord i byen. Stille sted med bare oss to som gjester. Sykkelmenyen er ofte en fast tre retters, og her fikk vi skinke og spekepølse med salat, torsk  med potetmos og ratatouille, og 2 oster til dessert: Bleu des Gusse og St. Nectaire. Godt altsammen, spesielt ostene. Det var mørkt da vi gikk mot hotellet gjennom smale gater ved 20.30 tiden. Hele byområdet var litt grått og trist.

Torsdag 28. september, Tarascon – Arles, 41 km.
Før sykkelturen startet gikk vi ned til elva Rhöne med Borgen fra 1401-1449, et forsvarsanlegg med slott fra senmiddelalderen. Fra 1600 tallet var det fengsel her. Staten overtok  fra 1932. I Tarascon finnes et museum Souleiado, samt butikk. Her foregår produksjonen av de lekre stoffene. Mye fint å se, men det ble ingen handel. Etter noe feilkjøring (les retning) fant vi veien ut av byen. Stoppet i St. Etienne du Grés for litt gaveshopping og noe å drikke. Syklet videre gjennom Fontvielle og mot Arles. Passerte olivenlunder og aprikosetrær, og vi så de første druerankene. Mye frukt og grønnsaker blir produsert her. Syklet gjennom frodig landskap og var framme i Arles tidligere enn om vi hadde brukt vanlige sykler. Vi er storfornøyde med el-syklene!
Hotellet i Arles heter Hotel La Muette, her bodde vi også i 1994. Lite, men hyggelig og sentralt. Middag ble servert på restaurant Le Plaza la Paillotte som ikke lå langt fra hotellet, iflg. kartet. Men vi brukte 1,5 timer på å finne den! Naturelle chevre til forrett, kalvemedaljong m/grønnsaker og kylling med pasta var hovedrettene. Dessert hadde vi ikke plass til!

Fredag 29. september, Arles – St. Rémy de Provence, 32 km.
Fortsatt sommervær, og vi fant veien greit ut fra Arles og mot Les Baux de Provence. Syklet på veier både med og uten trafikk.
En humpete vei gjennom et skogsområde satte merker. En lang tornekvist hang over stien og vi fikk begge et risp på samme sted! Stoppet ved Akvedukten Barbegal med spor fra romertiden. Bakkene opp til Les Baux de Provence kjente vi fra tidligere, 3-4 km oppoverbakker i svinger. Med el-sykkel var det en drøm når vi brukte riktig gir! Spiste en omelett på toppen og gikk en runde for å nyte utsikten. Hotellet i St. Remy Provence lå midt i sentrum, Auberge de la Reine Jeanne. 3 stjerner, 10 rom. Det ble en lang lunsj i hovedgata med skinke, pølser og paté, Apriol, Pastis, kaffe og rosévin. Middagen ble servert kl.20 i hotellets resturant som vi mente sto til 4 stjerner. Her fikk vi først en appetizer som var rogn fra blekksprut omkranset av fiskefarse, og skjell m/dressing og sellerimos m/kjeks. Forretten: Dagens grønnsaker: Auberginer og beter med 3 sorter brød. Et var helt mørkt, nesten sort pga tilsatt blekk fra blekkspruten. Smakte godt! Hovedretten var torsk m/skum og brocolli. Tilslutt jordbærsorbet, krem og tynne skiver med mørk sjokolade. Vi var enige om at dette var det beste hotellet i løpet av turen vår.

Lørdag 30. september
For å være sikker på å rekke toget fra Avignon til Paris kl.10.43 gjorde vi en avtale med Daniel om henting av syklene i St. Remy de Provence. Derfor ble det taxi til jernbanestasjonen, istedenfor å sykle til Graveson. I beskrivelsen sto avstand dit med kun 16 km. Men vi tok ikke sjansen på at vi ikke kom fram i tide. Det er to jernbanestasjoner i Avignon, og sjåføren visste hvilken vi skulle til. Det var ikke den vi ankom på!
Vi ankom Paris ved 13-tiden i fint vær. Kjempelang taxikø. Vi tok metroen istedet, men gikk for tidlig av. Det ble en lang spasertur med koffertene til Hotel Daguerre, hvor vi har bodd flere ganger.

Søndag 1. oktober spiste vi ost og brød til frokost på rommet, rester fra fredagskvelden. Overskyet og litt yr i luften. Besøkte Eugéne-Delacroix museet. Her var det gratis å komme inn. Derfra gikk vi til Ile de Cité og spiste  patéer til lunsj på Taverna Henry 4. Det regnet en del, men vi gikk likevel til Museum d' Orsay. Her var det kjempelang kø for å komme inn! Dette fordi første søndag i hver måned er det gratis inngang på de fleste museér i Paris. Istedet  ble det en lang spasertur gjennom Paris' gater før vi var på hotellet igjen. Vigdis bestilte bord til kl. 20 på restaurant Astier, som vi hadde lest om. Hit måtte vi ta 3 metroer da den ligger i 11.arr. og hotellet vårt i 14. arr. Her spiste vi biff med rødløk og sellerimos til 34 euro pp.Vi delte en ostetallerken og en flaske hvitvin. Godt og dyrt! Langkveld - kl.22.30!

Mandag 2. oktober bestilte Vigdis bord til kl.13 på Willis' Bar som er i 1.arr. Vi var her også i 2006 da jeg fikk lunsjgave fra Vigdis til min 60 årsdag. Et hyggelig sted med god mat og drikke. Denne gang spiste vi en 3 retters meny som jeg dessverre ikke noterte ned, men vi har bilder! Det ble Kaffe Avec også. Eau de Framboise og Calva. Ble en lang lunsj. Ble også en lang tur til hotellet, da vi var innom både magasiner og et par barer. Orket ikke middag denne kvelden, vi hadde litt mat på rommet, pakke kofferten måtte vi også.

Tirsdag 3. oktober var hjemreisedagen.Tok med bagasjen og stoppet på hjørnet rett imot Gare Montparnasse. Her ble det frokost med kaffe, juice, omelett og en croissant m/syltetøy for 11 Euro. Tok flybussen fra Montparnasse til CDG. Vi var ute i god tid, men på grunn av flybytte ble avgangen utsatt en time.
Egil ventet på oss da vi landet kl.17.05 på Gardermoen og vi kom hjem i flott høstvær med lysende himmel.

Denne turen - og særlig el-syklene ga oss mersmak på ny tur neste år!

2013 • Slott og vingårder i Bourgogne

fredag, september 6

Slott og vingårder i Bourgogne
06. – 11.09.2013

Vår 18. sykkeltur ble ikke helt uten problemer dvs ekstra utfgifter. Air France flyet vi skulle med kl. 06.30 ble 3 timer forsinket- og vi rakk ikke toget vi skulle videre med fra Lyon. Måtte derfor kjøpe nye togbilletter fra Paris som kostet 180 euro for to. Dette skal vi prøve å få refundert når vi er hjemme igjen. Og det fikk vi. Bra å ha reiseforsikring. Fra Lyon til Macon hadde vi billetter som kunne brukes. Anique hentet oss i Macon og kjørte oss til hotellet «Aux deux buis» som lå sentralt til. Her var Sandrine og Pascale vertskap. Informasjon og utdeling av sykler før vi tok en dukkert i poolen i bakgården. Litt kaldt vann, men en deilig avkjøling etter en varm dag. Det ble 5 retter til middag. Aperitif og vin på huset. Sandrine var veldig interessert i Norge og språket vårt. Vi hadde et fint stort rom med utsikt til poolen, lekkert bad med to håndvasker og et badekar. Vigdis og jeg gikk gikk tidlig til sengs etter en lang dag, som hadde startet med avreise hjemmefra kl. 04.00.

Etter en deilig frokost med stekt egg pluss en ostebit, fruktsalat, müsli, yoghurt, brød, syltetøy, juice og kaffe, gikk vi en tur i Macon. Butikkene åpnet ikke før kl.10, men det var et marked i byen som starter tidlig. Vi syklet litt feil ut av byen, då dagens etappe ble noe lengere enn 25 km som var etter beskrivelsen. Det regnet det meste av dagen, og vi kom fram til Igé og hotellet Le Bourg som to drukne katter. Her var en veldig hyggelig eier som het Anton og var fra Holland. Dette var en gammel skyss stasjon som var blitt restaurert. 5 nydelige rom var det her, og to søte, små, veloppdragne hunder. Middagen var super! Først en terrin (suppebolle) med krabbekjøtt, så perlehøne, og til dessert epleterte. Det er moren til eieren som lager maten her, og hun er på en prikk lik Meryl Streep! Noe hun hadde blitt fortalt mange ganger før. Vi gikk som vanlig til sengs kl. 21.30. Regnværet tok på!

Dagen etter var det oppholdsvær og vi syklet på sykkelveien Voie Verte, som tidligere hadde vært jernbanespor. denne veien går som en grønn tråd gjennom den sydlige delen av Bourgogne. Vi stoppet i Azé og var med på en guidet tur i grottene her. Det tok 2 tmer og foregikk på fransk. Men det var spesielt å vandre under bakkeplan. Syklet videre i regnvær i kupert terreng og gjennom en opplyst tunnel som er 1,6 km lang. Det bor en del flaggermus her, men heldigvis så vi ingen. Vi syklet fort, og sang hele veien! Kom fram til Cluny og hotell Bourgogne som ligger midt i byen. I Cluny kjente vi oss igjen, etter vår første Frankrike- sykkeltur i 1992. Her er også Benediktinerklostret som allerede i middelalderen var mektig og bestyrte 1200 klostre i hele Europa. Det ble en kir på en bar i en avde smale gatene før middag på hotellet. Stilig spisesal med romnr. på bordet som var reservert oss. Innbakt chevre til forrett, hovedrett lam til Vigdis og fiskefilé til meg, terte med aprikoser som dessert. Sprø og deilig smak.Etappen var 33 km i dels kupert terreng, og regn hele dagen. Det ble ikke mange stopp underveis. Neste dag bestemte vi oss for tidlig frokost, kl. 7.30, en time tidligere, så vi ble alene i spisesalen. Her var det stort utvalg ved frokostbufeén. Dagens etappe gikk på noen av gårsdagens sykkelveier, og vi syklet gjennom tunnelen en gang til uten å se en flaggermus. Det ble opp og ned bakker, men vi holder ut og tråkker i vei. Stoppet ved Chateau de Pierreclos, som dessverre var lukket. Veien gikk videre mot Vergisson. Her syklet vi 2 km i feil retning. Det ble 4,5 km med oppoverbakker og deretter lange nedoverbakker til vi stoppet i Davaye. Her spiste vi en deilig lunsj på en lokal kafe. Forretten var innbakt paté, hovedrett kokt flesk med linser, ost og valgfri dessert med kaffe. 40 euro delt på to. Herfra syklet vi helt på egen hånd, men kom raskt fram til Fuissé hvor vi overnattet på hotellet «La Source des Fées», med kun 5 værelser. Sjarmerende sted med flere restaurerte gamle stenhus, og en koselig hage med mange blomster og en liten dam. Vi fikk værelse i 2. etasje, som innholdt både soverom og en liten stue. Verten Phillip er vinbonde, og før kveldens middag holdt han et lite vinkurs med smaking for gjestene. Ved middagsbordet satt vi sammen med de andre gjestene som var 4 personer fra England og 2 fra Tyskland. Kokken serverte først en salat med bacon, hovedretten var kylling med ris og tomater fylt med grønsaker, og is til dessert. Vi satt rundt bordet i 3 timer, så praten gikk!

Neste dag syklet vi videre i solskinn, og var innom vinkoperativet for området. Her kjøpte vi med noen flasker som vi først fikk smake på. Igjen syklet vi i kupert terreng, og himmelen var ikke lenger blå og det begynte å regne.

Dagens etappe skulle også være på 30 km, og vi kom fram til Fleurie både litt slitne og ganske våte. Denne siste natten bodde vi på et lite slott, Chateau de la Chapelle des Bois, beliggende litt utenfor tettstedet Fleurie. Vi syklet gjennom en flott allé fram til en åpen plass foran inngangen. Store rom og en staselig trapp opp til annen etasje hvor vi skulle bo. Til disposisjon fikk vi soveværelse med himmelseng og stue innredet med rokokkomøbler. Det var som vi bodde i en annen tidsperiode! Av verten fikk vi en flaske vin som vi hygget oss med i hagen, før vi syklet inn til torget i sentrum. Her spiste vi middag på Restauranten «La Bascule». Entrecote til Vigdis og cappacio med grillet chevre til meg. Vi spiste snegler til forrett som også smakte godt. Det ble syklet i langsom fart opp den siste bakken før vi var tilbake på slottet. To mette og trette syklister sovnet med det samme de la seg i himmelsengen.

Hjemreisen gikk med taxi til togstasjonen i Macon.
Fra Paris gikk flyet kl. 19.15.

2012 • Provence fra Avignon til Algues Mortes

lørdag, oktober 6

Båt og sykkel i Provence fra Avignon til Algues Mortes
06. – 13.10.2012

Igjen blir det sykkeltur i Frankrike. Denne gang skal vi bo på en båt, og sykle fra og til i Provence området. Hentet Vigdis kl.06.oo og Egil kjørte oss til Gardermoen på 40 minutter. Fly til Paris med avgang kl. 08.00.
Etter to timer og et kvarter landet vi på CDG flyplassen. Vi hadde kun en time på oss (og den gikk fort)! til avgang for toget til Avignon, og flyplassen er stor! Fant ikke togstasjonen med en gang, og spurte oss fram til underetasjen hvor vi måtte løpe det siste stykket til TGV-toget. Fra Avignon skulle vi ta to busser fram til båten. en første gikk greit, men den andre det skulle stå nr. 5 på, kom aldri. Vi gikk til turistkontoret i byen og fikk hjelp til å skaffe oss en taxi. Litt over kl. 18 var vi fremme ved båten «Soleo», og hilste på 23 gjester som også skulle på tur, men de syklet i gruppe med guide. Vigdis og jeg var eneste som syklet på egen hånd etter utdelt kart og turbeskrivelse. Det var deltakere fra Australia, Canada, USA og Tyskland, flest kvinner. I underetasjen var lugarene. Vår var pår på 6 kvm med dusj og toalett. Oppe var spiserom og oppholdsstue med bar.

Her kunne vi kjøpe en flaske vin, påføre lugarnr. vårt, og hente frem flasken etter behov. 3 retters middag hver dag og en deilig frokost hvor vi smurte med matpakke for lunsjstopp. Hyggelig mannskap ombord som bestod av et par som visstnok eide båten. Reiselederen Mario var en ung mann fra Italia, utlånt fra reiseselskapet Girolibero i Venezia. Kunnskapsrik, dyktig, hjelpsom og snakket meget godt engelsk. Vi delte bord med Mario flere ganger under middagen. Første sykkeldag var til Châteauneuf-du-Pape hvor vi besøkte en vinprodusent og fikk smaksprøver av rødviner. Syklet gjennom vinmarker, krysset elva Rhone og videre gjennom Roquemaure til Villeneuve. Stoppet i Avignon og var innom Pavepalasset før vi syklet videre til båten. Dagens etappe skulle være 40 km, men Vigdis og jeg syklet 60 km denne dagen! Middagen om kvelden var en quiche til forrett, kremet pasta med kjøtt og creme bruleé.

Sykkelturen neste dag var til Vallabrégues i Languedoc og besøkte den best bevarte akvedukten fra romertiden, Pont du Gard. Sykkelveiene var delvis på hovedveier med noe trafikk, og småveier hvor vi passerte koselige hus med fine hager.

Neste dag skule bli dagen med tøffest terreng, 2 + 2 km med bakker. Og det ble 4 km i stekende sol oppover og oppover! Her gikk jeg 1,5 km for ikke å slite meg helt ut! Vigdis syklet det meste av veien til vi var på toppen!
Her ligger St. Remy og Les Baux-de-Provence, koselig liten by med små butikker. Her ble det innkjøpt to stoffvesker til mine minste barnebarn. Var innom et galleri som hadde fotoutstilling med bilder av Grace Kelly.
Syklet videre til Arles hvor båten vår hadde ankret opp. Denne dagen var det suppe, svinekjøtt i saus med grønnsaker (ikke poteter). Pære i portvin til dessert, som var veldig søtt! Etter middagen gikk Vigdis og jeg en kveldstur inn til Arles. Her er de fleste bygningene fra 1600-1900 tallet. Gatene var dårlig belyst på kveldstid, men vi fant frem til Van Gogh kafeen vi kjente fra vår sykkeltur i 1994. En Campari og en Calvados ble det til en grei pris.

Frokosten var hver dag kl. 8.00, og her var mye godt på bordet. Skinke. oster, syltetøy, kornblandinger frukt, yoghurt og juice. Denne dagen møttes hele gruppen kl. 10 ved turistinformsjonen i Arles, for en 2 timers guidet fottur i byen. Men først syklet Vigdis og jeg til et marked langs bymuren. Her var mye å se, men det ble ingen handel. Guiden tok oss med til Amfiteatret som ble bygget i det første århundre e.Kr. og hadde plass til tyve tusen tilskuere. Var også på hospitalet hvor Van Gogh ble behandlet etter hans øre ble skåret av. En del av hans malerier ble til under hans opphold her. Etter lunsj syklet vi med gruppen tilbake til båten som nå var kommet til

St. Gilles og videre til Gallician. Dagens etappe var kun på 20 km. Været er helt topp med 23-30 grader og sol hver dag. Vi sitter på dekk og nyter utsikten mens båten går sakte nedover Rhone.
Turens lengste etappe var 65 km. Vi syklet mot St. Maries de la Mer som ligger ved Middelhavet , i lett terreng med lange rette strekninger på hovedveien. Selve byen er ikke stor, men hyggelig med smale brosteinsgater.
Her spiste vi deilige blåskjell med pommes frites lunsj på restauranten «L' Escale». Det ble også litt shopping, bl.a. bukse, shorts og jakke i ren bomull til meg. På veien tilbake syklet vi forbi flamingoer og flere hvite villhester, som dette området erkjent for. Her passerte vi også flere vinprodusenter. Istedenfor kornåkre var det her drueranker langs sykkelveien. Dagens middag var coscous til forrett, omelett med ratatouille, sjokolademousse.
Desserten sto vi over, da alle porsjonene var store!

Dessverre ble Vigdis forkjølet på denne turen, med kraftig hoste. Istedet for å sykle en rundtur i og omkring den lille byen Algues Mortes,ble det en spasertur. Her var også en høy mur rundt sentrum av byen,med et tårn i hver av de fire hjørnene. Innenfor var det flere små butikker, kafeer og et hyggelig torg. Jeg var innom en frisør og klippet ca. 15 cm. av hårlengden. Fikk vask, deilig hodemassasje, børste og hårtørrer til 38 euro. I Oslo koster det rundt 500 kroner. Etter middagen som var kake med oliven, kokt kylling i saus med bønner og is til dessert, gikk vi en kveldstur. Utenfor muren var det tivoli med musikk og mange folk. Var innom Notre-Dame-des Sablones, restaurert i 1804. Her var nydelige glassmalerier i farger som hadde hver sin betydning. F.eks. var blått kunstens farge. Avreisedagen ble det buss til Nimes kl.11.40. Reiste derfra med TGV på 1.klasse til Paris, som brukte 3 timer. Stolene her var meget gode!

Dette var en annerledes tur siden vi bodde i en båt alle dagene. Selv om lugaren hadde vært liten var vi veldig fornøyde med hva vi hadde sett og opplevd dpå denne ukesturen.

2011 • Vendée - region Pays de la Loire

onsdag, september 14

Vendée - region Pays de la Loire
Vendée er et fransk departement i regionen Pays de la Loire. Hovedbyen er La Roche-sur-Yon, og departementet har 539 664 innbyggere (1999).
Det er tre arrondissementer, 31 kantoner og 282 kommuner i Vendée.

Øyene ved Atlanterhavskysten
14.09. – 24.09.2011
Inkl. 3 dager i Paris

14. september
Endelig var dagen for sykkelferie i øyene rundt Atlanterhavet kommet. Som vanlig hentet Egil og Grethe meg kl 0515 tror jeg det var. Air France flyet skulle gå kl 0630 til Paris. Både Grethe og jeg liker å være ute i god tid. Flyturen gikk greit og vi tok TGV (hurtigtog) direkte fra flyplassen Charles de Gaulle til Nantes, derfra skulle vi ta en buss i ca en time til Bouin, der er hotellet, Hotel Domaine le Martinet. Her skulle vi bo i to dager. Pensjon var frokost og middag. Lunsj skulle vi ordne selv.Det var kort vei fra bussen til hotellet, og Bouin synes å være et lite sted. Hotellet var koselig og lå i et stille strøk. Selvfølgelig bor vi høyt oppe og med tunge kofferter, særlig min, er dette god trening. Heldig her tilbød vertinnen seg å bære den opp, hyggelig gjort. Middagen skulle vi spise på en restaurant som lå like ved hotellet (ca 5 meter), denne hadde ikke noe tilknytning til hotellet. Selve bygningen var «låvepreget», men kjempekoselig innredet ,høyt under tak og en kjempestor peis - lyst og trivelig. Betjeningen møtte oss hver gang med håndhilsing. Til vår overraskelse møtte vi to norske damer, spreke, venninner fra Bergen og Trondheim til middag. De hadde også syklet i flere år slik vi har gjort. De fortalte om sine sykkeldager her i distriktet, bl.a. så hadde været ikke vært så bra, mye regn. Uff og uff tenkte vi – som håper på sol og varme . . .

15. september
Utflukt rundt Bouin (Le Martinet).
Etter en god natt søvn, rommet var helt ok, våknet vi til sol kanskje litt kjølig var det om morgenen. Frokost rundt 08.00 – 08.30 vanligvis. Der satt de norske damene fra kvelden før. Vi pratet og promoterte for Locafrance.se selvfølgelig. Det ble så litt prat ved syklene og de ble veldig overrasket da jeg fortalte at Grethe var oldemor… De var kun bestemødre og var mye eldre enn Grethe . . . Ca. kl 10.00 startet vi å sykle ut fra hotellet. Syklene er stort sett ok, hadde kun 7 gir og med en sykkelveske og deilig stort sete. Turen var en utflukt rundt Bouin. Hele området vi syklet i er våtmarker i fylket Vendée , over fuktige enger og smale kanaler med et rikt fugleliv. (Så ikke så mange fugler, noen hegrer og ender). Østersproduksjon og skalldyr er det mye av her. Det ble litt klabb og babb i førsten med å lese beskrivelsen, den er så detaljert at det blir litt for mye noen ganger. Jeg sier venstre og sykler som oftest til høyre . . . Heldigvis roper Grethe – du sykler til høyre . . .). Veiene vi sykler på er som oftest sykkelveier, eller småveier hvor det er liten trafikk, men noen gange må vi krysse eller kjøre litt på trafikkerte veier.

Første stopp var Beauvoir sur mer, en liten by hvor de norske damene hadde fortalt oss at det var et marked. Da våknet vi, for markedene i Frankrike er noe Grethe og jeg alltid tar med oss. Her finner vi masse, klær, sko, ost, mat og brød osv. Jeg kjøpte meg faktisk to par sko til en billig penge. Været bedrer seg og før vi syklet fra markedet tok vi en øl og temperaturen var da 20 grader og blå himmel. Helt topp.

Videre syklet vi nå utover mot Atlanterhavet, gjennom våtmarker. På denne tiden lå alle båtene på «land» på grunn av tidevannet. Det skifter to ganger i døgnet. Langs hele ruta var det østersfarmer, så dette må være god eksportvare i disktriktet. Videre syklet vi mot et utsiktsplatå hvor vi så bunkere fra tyskertiden. Hele Atlanterhavet lå foran oss, langt langt ute så vi vannet. Befolkningen var ivrige etter å lete etter muslinger, skjell og annet snadder som de sikker skulle ha til middag. Her så vi også de typiske halmtakhusene som ligger langs kysten. Videre i Port de Collet fant vi en restaurant hvor vi tok deilig Leffe som ettermiddagskos i solsteiken. Grethe klarer seg forbausende godt selv om hun har blitt veldig forkjølet. Ved kl 18.00 kom vi tilbake til hotellet og skiftet til badedrakt og tok en dukkert i bassenget slik som vi gjorde dagen før.

Middagen besto av blåskjell i creme, Ongle de boeuf i vin rouge, Creme brulee av fraise eller Chaud tarte de pommes. Vin Puille Fussé. Terningkast ble vel 5 – Utrolig bra. Temperaturen kl. 21.15 var 19 grader. Deilig.

16. september
L'Herbaudière via broen
Vi forlot Bouin etter 2 fine dager, og syklet mot L´Herbaudiére. 56,5 km på 5,5 timer ifølge beskrivelsen. Denne dagen var det endel vind, men sol. Syklet på asfalt, grus, gress og sand i motvind. Hadde et par stopp, en ølpause og en «lunsj» (påsmurt baguette) på en bar i La Barre des Monts. Et lite tettsted hvor det kun var baren som var åpen, Damen bak disken drakk champagne med gjestene, og var som tatt ut fra 1960 tallet. Det dukket ofte opp skilter med stedsnavn, selv om det kun kom et par hus etter skiltet.Det var det hele. Da vi kunne se et kirketårn i det fjerne visste vi at det kunne være muligheter for noe å drikke. Området vi syklet i var grønt og frodig med store trær og velpleide hus med hager. Dette ble en lang dag med 56,5 km hvor sykkelveien i flere kilometer gikk langs hovedveien. Men vi kom tilslutt fram til hotellet «Bord á Bord» som lå like ved havnen. Dette var et bed and breakfast hotell, så vi spiste middag på en hyggelig restaurant «Le Transat», trivelig betjening og mange gjester. Med den beliggenheten var det rimelig at fiskeretter var en spesialitet. Det ble Moules m/frites til Vigdis og en anretning med Croquille St. Jaques, andre skjell, Campas m/salat, ris og stekte poteter til Grethe. En halv flaske Muscadet på deling!Gode og mette gikk vi til sengs kl. 21 i det «gule» rommet. Denne dagen hadde vi sykle 64 km på 7 timer!

17. september
Utflukt rundt L'Herbaudière.
Sov godt også i dag på Hotel Bord á Bord i Noimoutier en L'ile. Grethe nevnte at jeg hostet, men jeg har ikke merket det. I dag er Egil 66 år og han kan gjøre som han vil . . . Jeg sendte ham en sms. Frokost var i dag kl 08.15 med vanlig fransk frokost, syltetøy og croissant. Kl 09 åpnet apoteket og Grethe fikk endelig kjøpt hostesaft. Dessverre åpnet kke de andre butikkene før kl 10, så vi tok en rundtur i byen. Handlet souvenirer og kort som vi sendte til våre venner hjemme i Norge. Sykkelturen i dag startet kl 11.00 og turen var utflukt rundt L'Herbaudière. Her var det mange saliner (marais salant) for å utvinne ulike typer av salt å se. I forhistorisk tid utvant man salt og Benediktiner-munkene på 400-tallet begynte å anlegge saliner. I dag produseres 1500 tonn havssalt. Når vannet avdunster i salinerne ligger saltet igjen på bunnen. Med vinden til hjelp dannes et spesielt fint lag øverst – «det hvite gullet» eller «Fleur de Sel» (saltblomst), som anses å overgå vanlig salt og høstes manuelt på samme måte som for 1600 år siden.

Vi syklet opp og ned på tuftene i en time og der møtte vi vandrende og syklende personer – det var et kjempefint turterreng. Neste stopp var byen Noirmoutier hvor vi tok en god lunsj, med Leffe og Pelford, faktisk så måtte vi ha en omgang til, og franskmennene tittet selvfølgelig på oss. Litt uvanlig at damer drikke så mye øl . . . Vi spiste en omelettpannekake med dessert som også var pannekake. Byen var omgitt av voller her også og fortsatt er det rart å se båtene ligge i «tørrdokk». Små hus blå og hvite som i Hellas samt smale gater utgjorde gamlebyen. Etter lunsjen tok vi turen mot Chateau, og akkurat den dagen var det gratis å komme inn. Tok runden helt opp i tårnet og fikk en utrolig fin utsikt over Vendee-området. Utstilling av kopper og kar samt «hundene» våre fra Fanø, som sjømennene hadde brakt med seg fra England. Klokka var nå 15.00 og butikkene åpnet igjen.Da ble det handel på Vigdis og Grethe. Deretter syklet vi gjennom forskjellige områder langs havet, tok noen avstikkere ned til stranda. Syklet i alt 32 km, og var ved hotellet ved 17.30 tiden. Vasket hår og dusjet og så klar for middag.

Spiste på en restaurant Le Transat. Alltid Kir Normal på Grethe og Kir Royal på Vigdis, Videre Brochette, Cabillaud, Dorad, St. Jacques i en båt. Grethe tok røkt laks Emince Saumon. 24 Euro.

18. september

Båtreise fra L'Herbaudière til Ile d'Yeu
Spiste frokost kl. 7.30 for å bli hentet av taxi kl. 8.40.
Her ble det noe venting!

Det tok 30 minutter å kjøre til Fromentine hvor båten gikk kl. 9.30. Sjåføren var meget vennlig og hjalp oss med å sette bagasjen i riktig tralle. Det var mye vind og sjø på overfarten til Ile d’Yeu, men etter 40 minutter var vi framme. Fromentine er en liten havneby, med små trange gater opp fra havnen. Kort spasertur til hotellet L’Escale hvor vi fikk et værelse med en liten sittegruppe utenfor på bakkeplan. Gode utestoler! Vi gikk en runde ved havnen hvor det var flest butikker og spisesteder. Det ble en øl på en hyggelig, brun bar, og Husets hamburger til lunsj på et annet sted. Vi ble litt slappe og tok turen tilbake til hotellet og satte oss i solen en stund. Hentet deretter syklene vi leide, og betalte 390 euro i depositum. (det hadde vi fått opplyst på forhånd). Syklene var en enklere type, tyngre og med kun 3 gir og bredt styre. Vi syklet 5 km totalt langs havet i motvind! Det ble for slitsomt og vi syklet tilbake til havna igjen. Her var det en slags utstilling med stands fra forskjellige tettsteder i omegnen. Denne kvelden spiste vi middag på en restaurant vi selv valgte «No 9 Georgette», da det kun var hotell og frokost som var inkl. i pakkeprisen vår. Det ble kamskjell til forrett. Vigdis tok skatevinge og creme brulee, og Grethe Patagonas som er en spesialitet på øya. Små skjell servert i saus. Til dessert ble det sitronis med vodka! Det var mørkt på hjemveien, og lyset på rommet vårt ble slukket kl. 21.30.

19. september
Utflukter på Ile d'Yeu
Hotel L’Escale, Port Joinville, Ile d’Yeu. Våknet ved halvåtte tiden, og været var overskyet og ikke så mye vind. OK frokost med croissant for meg. Turen startet i dag ved 09-tiden nede ved stranda St Aubin. Forbudt å sykle på stranda, kun trille den. Litt frem og tilbakekjøring som alltid, fant vi ut riktig vei mot St. Savieux. Hele tiden kjenner vi duften av mimosa. Vi fant en lokal bar og vi tok en kopp kaffe her og dro mot La Meule. Her er også karakteristiske hvite hus med blå dører og vinduslemmer i små trange gater. Ned mot La Meule fant vi en bar. Herlig!! Vi dro mot utsiktspunktet og kikket oss omkring. Langs fjellveggen var det små fiskebuer og i en av disse satte 4 fiskere og tok seg en dram. Vi syklet så til baren og fikk en aperitif. Siden vi var så tidlig ute bestemte vi oss for å bli over til lunsj, sola skinte og det var blå himmel. Til lunsj tok vi begge moules - en med curry og en kremet. NYDELIG!!! Deretter Cafe gourmand og Tarte tartin. Vi ble der i nesten 2 timer så nå måtte vi dra videre, vi skulle jo sjekke ut mer på øya. Det lå en nydelig liten kirke på toppen av la Meule med fantastisk utsikt mot havet, videre lette vi etter «den skjelvende stenen – Pierre Tremblante». Så videre ut mot fyret og stadig med en duft av mimosa. Vi hadde hele tiden havet og stranden tett ved. I Port Joinville var sykkelturen vår var over. Leverte disse inn og avsluttet med en Leffe i baren. I kveld skal vi igjen spise på fiskerestaurant, middag – La Brochette med St. Jacques og jeg spiste Fruits de mer pluss en halv krabbe. Veldig godt. I morgen blir det ferje, taxi, buss og tog til Paris.

20. september
Paris
Tidlig frokost også idag, kl. 7 for å rekke båten kl. 8. Da vi ankom Fromantine igjen, var det den samme taxisjåføren som hadde kjørt oss til båten 2 dager før! Veldig bra. Vel framme i Bouin ventet vi litt på bussen. Den brukte en time til Nantes, og en time etter satt vi på toget til Paris. TGV bruker 2 timer og 15 minutter på den strekningen. Kort vei fra Gare Montparnasse til Holliday Inn med 4 stjerner i avenue de Maine. I dette området er vi kjent. Gikk nedover rue Rennes hvor jeg kjøpte skoletter i en fin brunfarge, og noen gaver. Spiste pepperbiff på en koselig restaurant «Theatre des artists», ikke langt fra hotellet hvor vi var innom med handleposer før vi ruslet en ny tur i kjente gater.Fant et sted med levende musikk. Her satt vi et par timer med vin og hørte på en kvinnelig artist.

21. september
Vi kjøpte carnet – 10 billetter for metroen, og dro mot Belleville, et distrikt hvor det bor flest mennesker fra Orienten og Asia , Menilmontant og Bellevue er to gamle bydeler som forsøker å motsette seg tidens gang.

Nå benytter vi bøkene og utklippene våre som både Grethe og jeg har samlet gjennom flere år. Grethe er vel den som har samlet lengst og har også derfor en del spesielle steder og ikke minst vinbarer som vi har bestemt oss for å lete opp. I dag begynte vi med Cafe Canniballe, med koselig brunt interiør – altså «brun bar», hvor vi tok en kaffe. Deretter gikk vi for å finne Edith Piafs sin bar, Le Barantin. Da gikk vi gjennom en nydelig park som het Bellevue Park, helt fantastisk, en perle i byen med 120 trappetrinn. Her fikk vi en fin utsikt over Paris. Le Barantin viste seg å være en familierestaurant hvor det var plass til 15-20 personer til lunsj. Mange vinhyller omkranset rommet. Vi kom litt for tidlig, for lunsj starter jo ikke før ved kl.12.30 tiden, men siden vi sa vi skulle spise og først ha en aperitif, var det greit å få et bord. Grethe tok et glass Risesling Assemble, Bourgogne 2008 til Euro 5 pr. glass og jeg tok en Puilly Fume 2009. Lunsjen var en meny , Bette salat - rødbetsalat, Ragout de poisson provencal, og deilig terte til dessert. Gode og passe mette gikk vi for å finne ut Cabaret restauranten vår Chez Raymonde hvor vi hadde bestilt bord på fredag. Dette er en restaurant hvor Grethe har et Aftenpostenutklipp som anbefaler oss å spise der. Deretter fulgte vi vinruta og lette etter Bistro Melac (fra avisutklipp) som også skulle ligge i samme distriktet. Liten koselig bistro, hvor de nå nettopp var ferdig med å servere lunsj, men vi sa vi skulle smake litt vin. Helt OK velkommen . . . Her var det bilder på veggene av innhøsting av druer, det viste seg nemlig at en gammel druestokk var plantet inn i restauranten mens bladene og druene vokste utenfor og gav den et dekorativt preg. Hver høst så hadde de en vinhøsting av disse druene, kvartalet stengte og de lokale var med å tråkke druer. En fotomontasje viste noe av dette. Det så riktig artig ut. Monsieur Melac så vi også, han har en kjempestor bart. Her smakte vi en Tourrain 2009 Sauvignon og en Bourgogne Chitry 2007. Til det fikk vi litt ost fra Chatal. Klokka var nå blitt rundt 15.00 sola skinte og det var varmt. Vi gikk oppover Rue de Charonne mot Bastillen trodde vi. Typisk - vi gikk nemlig i motsatt retning. Vi hadde tenkt å stikke innom en jazzbar som lå i Bastille-retningen. I stedet bestemte vi oss for å dra opp til Montmartre og se Sacre-Coeur. Vi gikk trappene opp og alle trappene ned mot Pigalle. Vi sjekket også om det fantes t-skjorter med Renoir-motiv til Kari, Grethes søster. Vi fant kun motiv med Eiffeltårnet med glitter og bling bling på. Ingen interesse for Kari det, hun er jo kulturell for f . . . Det var kø for å komme inn i kirken, og vi orket ikke å stå i kø, så vi dro hjemover og var hjemme ved halvsju tiden. Startet jo ved 10-tiden. Dusjet og ut igjen for middag, det ble Thai restaurant i gata ved vårt gamle hotell Orchidée. Til sengs ved 22-tiden.

22. september

Frokosten på hotellet svarte ikke helt til forventningen, men rommet var OK med brede amerikanske senger og et romslig bad. Været var strålende og vi gikk hele boulevard Rivoli og rue Antoine for å spise lunsj påWills. Et koselig spisested vi kjente fra før. Dessverre fant vi ikke fram denne gang, og det ble istedet restauranten

«Le Bureau» i rue des Petits-Champs 17. Wills Wine Bar hadde flyttet fra nr. 13 til 19 fikk vi se da vi kom ut på gaten igjen! Det så ut til at Wills nå har både et spisested og en vinbar, adskilt. Vi får besøke stedet neste gang vi er i Paris. Istedet fant vi «Juvenile’s» i 47 rue Richelieu bare 40 meter fra «Willi´s Wine Bar». Liten vinbar som eies av en skotte. Tok et glass vin og hilste på eieren! Det er fra Aftenposten vi har gjemt på artikler om spisesteder og vinbarer i Paris. Litt artig at vi finner fram til de fleste vi har plukket ut på forhånd. Spaserte mot Concorde-plassen og tok metroen fra Louvre tilbake til hotellet. Nærmeste nabo her var Indian Club. Et mørkt og ungdommelig sted med musikk fra kraftige høytalere. «Fish and Chips» smakte godt, men det var ikke et sted for oss å sitte utover kvelden. Vi gikk til samme bar vi hadde vært på tidligere for å høre mer jazzmusikk. Musikken denne kvelden var ikke helt i vår smak. Etter et par vinglass gikk turen til hotellet igjen. Det blir sjelden sene nattetimer for oss, selvom vi er i en verdensby med mange muligheter.

23. september

Fint vær i dag også, Frokosten – i dag fikk jeg nemlig kokt egg, i tillegg fikk jeg tak i eggeglass. I dag dro vil til

St. Germain de Pres, hvor det var bygget et nytt stort kjøpesenter vi ikke hadde sett tidligere. Egentlig hadde vi gått i feil retning igjen, men til slutt gikk vi inn i Latinerkvarteret mot Shakespears bokhandel. En Leffe like ved nøt vi i solskinnet og jeg shoppet litt til. Neste stopp skulle være Restaurant Chope D’Alsasce som skulle ligge på «Kontraskjæret». På veien dit oppdaget vi Pantheon, ingen av oss hadde faktisk vært der tidligere så vi tok oss tid til en stopp der. Utrolig fin bygning, romersk opprinnelse. Inne var det et stort solur The Foucault. Kjøpte et eget hefte om dette uret. Vi fant ikke restauranten vår, men det var flere restauranter på kontraskjæret hvor vi tok en Cæsar salat og vin. Så gikk vi ned Rue Moffetard, gjennom mange koselige strøk på vei hjemover. I dag hadde vi gått 13 km. I kveld skal vi på Chez Raymond og vi gleder oss til å pynte oss litt, med makeup og kjole, for det er sjelden vi benytter det når vi er på ferie.Like før avreise fikk jeg en sms fra Egil om at han spanderte alt i kveld på oss! Utrolig hyggelig. Vi sa at dette blir dyrt Egil, men sagt er sagt sa Egil.

Bordet var bestilt til kl 20.00 og vi var selvfølgelig klare lenge før, så tok en vin på en fortausrestaurant like i nærhet, litt engstelig for å komme for tidlig. Ved Chez Raymond var en del folk samlet utenfor, og vi var litt lettet over at det var flere som skulle hit. Men vi lurte på hvorfor de ikke gikk inn. Døren var LÅST! Tenk det – restauranten var lukket!!! Heldigvis var de franske de som var samlet utenfor og som ringte til Raymond. Fikk da vite at det ikke ble noen forestilling i kveld, musikeren hadde ikke dukket opp, - Dårlig unnskyldning.

Hva var dette for et sted!!!!! Like ved var det en hyggelig restaurant som Le Trou Normand, hvor vi bestilte pepperbiff og nydelig vin. Egil tok regningen . Hjemme ved 23.00 tiden. Dette var en skuffelse så aldri mer til Chez Raymond.Neste dag var ferien over for Grethe og meg. Igjen en vellykket sykkelferie!

24. september

Avreisedagen er kommet. Vigdis skal videre til Cannes for å møte Sarpe-venner, og Grethe skal til Oslo. Flybussen til Orly gikk kl.12.30 og Vigdis var klar for enda en ferieuke.Grethe hadde noen timer til i Paris, og tok turen til markedet ved Montparnasse tårnet. Her finnes velfylte boder med grønnsaker, sopp, frukt, kjøtt og fisk. Delikat og lekkert anrettet. Tydelig at franske husmødre gjorde helgehandelen her.Første gang for Grethe å være på egenhånd i Paris. Spiste lunsj på en fortauscafé, hvor det var interessant å se på alle menneskene som gikk forbi i solskinnet. Franskmennene røyker mye, og går ute med sigaretten i hånden. Kanskje fordi det også her er forbudt å røyke inne. Grethe beregnet god tid til flyplassen CDG. Heldigvis, for det tok sin tid å finne fram til terminal 2 både med shuttletog og buss.

Det hadde vært en flott ferie. Både på sykkel i Vendeé og til fots i Paris.

Området i Vendeé var et av de bedre områder vi har syklet. Flatt og fint terreng og her var det noe å se hele tiden. Vindmøller, Atlanterhavet med mange og flotte strender. Frodig natur og blomster, og ikke langt mellom tettsteder. Pene velstelte hus, de fleste var hvitmalte med blå vinduslemmer og dører. Stokkroser spratt opp over alt, både innenfor og utenfor hagegjerdet.

Dette er en ferieform vi trives med. Det blir nok en sykkeltur nr. 17 i 2012!

2010 • Canal du Midi fra Setè

lørdag, september 25

Lørdag 25.09.2010
Air France til Paris med avgang kl. 6.30 fra Gardermoen. Lange køer ved innsjekking, og enda lengre køer i sikkerhetskontrollen.
Fra Charles de Gaulle tok vi buss til Gare de Lyon. Veiarbeid forsinket oss, men vi rakk toget i god tid før avgang kl.11.20 med TGV til Montpellier og videre et nytt tog til Séte. Vi kom en dag før sykkelturen startet, for å se litt mer av byen. Bodde på Grand Hotel beliggende i en eldre bygning, sentralt rett ved kanalen. Høyt under taket, med en hyggelig spisesal.

Søndag var det strålende sol, og vi gikk opp mange trapper og en lang bakke til utsiktspunktet
St. Mont Clair 175 m.o.h. Flott utsikt over by og hav. Var også innom et kapell her. Vel nede i Sète igjen ble det en times båttur i havneområdet til 8 Euro p.p. Guidingen var kun på fransk. Det var flere som hadde booket denne turen. Australia, New Zealand, USA, Sveits og Tyskland var representert.
Disse ble en gruppe med egen guide. Middagene ble spist i samlet tropp, inkl. oss to fra Norge. Første kvelden ble det Foies gras, fisk og Creme Caramel.

Mandag Sète - Cap d' Agde, 40 km.
Kl.9.30 fikk vi utlevert sykler med utstyr, inkl. hjelmer. Vi syklet til Marseillan hvor Vigdis og jeg spiste blåskjell med frites til lunsj. Strekningen idag gikk langs strender fram til Agde og til hotell Les Grenadines med pool, litt utenfor sentrum.
Vanskelig å finne ut ifra beskrivelsen, så det ble 15 km ekstra å sykle denne dagen.

Tirsdag Cap d' Agde - Bèziers, 35 km.
Ikke langt fra hotellet ble det en kort tur med ferje over elven «Passeur Mimi» som kostet 1.50 euro p.p. inkl. sykkel. Sykkelveien gikk langs kanalen i grønt og frodig terreng. Pizza og lasagne til lunsj. Vi kom fram til Beziers og Hotel des Poètes hvor vi som vanlig fikk værelse i  øverste etasje. Dette er en stor by hvor vi var innom Madeleinekirken og så utsikten fra St. Nazarete. Shopping ble det også.
Middag kl. 19.30. Reker i aspic, lam, ost. Maten er det sjelden vi klager på!

Onsdag Bèziers - Narbonne, 45 km.
Det ble mer enn det! Syklet første del av ruta i feil retning. 4 km t/r! Veien gikk lenge langs Canal du Midi, med mange humper da røtter fra store trær lå over stien. Pluss en del stein. Men åpent flott landskap omkring. Flotte kanalbåter tøffet forbi og vinket til oss. Så også båter med servering ombord, husbåter og flere vrak som ikke lenger var brukbare på vannet. Vi spiste medbrakt lunsj, baguette med ost og skinke. Fant en plass ved Corbières blant vinmarker. Ankom Grand Hôtel du Languedoc i Narbonne samtidig med gruppen. Sentral beliggenhet så det ble en liten bytur. Fikk bursdagsgave fra Vigdis. Fin sort vest med stort perlehjerte i fronten. Middagen spiste vi på restauranten L' Estagnol, som var italiensk salat med Parmasan, Doronde fiskefile, fruktsalat.

Torsdag Narbonne - Homps, 45 km.
Våknet til strålende sol, og gikk en tur til Pavepaleet som åpnet kl. 10. Besøkte også markedet i byen hvor jeg kjøpte skjorte til Egil, samt et stoffhjerte til pynt i soverommet på Parsellen. Handlet til lunsj før vi syklet mot Homps nær Canal de la Robine og videre langs Canal du Midi igjen. Det ble en ølpause og en lunsjpause i det fine været. Traff på vennlige franskmenn i alle aldre når vi spurte om veien. Men to ganger ble vi anvist feil retning! Fremme i Homps etter 3,5 timer. Et lite tettsted. Var innom en vinbutikk og fikk smake en god hvitvin fra Minervois. Ekepreg, sitron og vanilje. Bilde av en nonne på etiketten. Synd å ikke få med flasker i håndbagasjen hjem! Var også innom stedets supermarked og kjøpte kort og gaver. Vi tok en Leffe nede ved havnen, sammen med Kurt og Birgitte fra Sveits, som er med i gruppen.
Overnatting og middag på Auberge L' Arbouiser ved kanalen.

Fredag Homps - Carcassonne, 45 km.
Vigdis og jeg startet tidlig idag, for å få noen ledige timer i Carcassonne som er en festningsby. Frokosten var fra kl. 8, og vi var klare med syklene kl. 8.45. Det ble kun korte pauser underveis, men satte ny rekord ved å sykle 40,72 km på 4 timer og et kvarter! Syklet hele veien til Carcassonne langs kanalen. Her er det få hus, men mange trær. Mange syklister. De fleste slusene er styrt elektrisk, ellers var det offentlig personale i uniform som gjorde jobben mot betaling. Her var spesielle åpningstider. Stengt mellom kl. 12.30 - 14.00. Og etter kl. 18.00. Lunsj på torget i Carcassonne før vi syklet til hotellet Trois Couronnes for middag og overnatting. Fint hotell rett ved en gammel bro som gikk over til en borg, Cité de Carcassonne med flere bygninger. Vigdis og jeg var med på omvisning, og så bl.a. en film, og gikk gjennom flere rom hvor alt var veldig detaljert. Hele området var som en landsby, med butikker og restauranter. Middag spiste vi på hotellet, og fikk ordnet med et langbord for at alle kunne sitte samlet denne siste kvelden. Kurt fra Tyskland manglet, da Trois Couronnes ikke disponerer enkeltrom. (Men kunne vel likevel ha spist med oss)? Dessverre falt ikke lammeskank m/coscos helt i smak denne kvelden. Vi hadde en hyggelig prat med Birgitte og Kurt, selvom han ikke kunne engelsk. De har en slakterforretning nær Bern. Birgitte og jeg utvekslet adresser for å sende kort til hverandre.

Lørdag kl. 7.42 tok vi toget til Montpellier
Her glemte vi å stemple billetten til Paris. Kunne ha kostet oss 10 euro hver, men konduktøren var grei. 3 timer med TGV gikk unna. Det er salg av mat og drikke ombord! På Gare de Lyon i Paris ble det problemer. Her foregikk ombygningsarbeid og vi brukte en time på å finne bagasjeoppbevarings-boksene! Her var vekselautomaten i stykker (kun mynter kan brukes). Selv med 3 ansatte bak skranken var det ingen hjelp å få. Vi forsøkte å få vekslet i en kiosk ved å kjøpe noe, men fikk ikke nok mynter tilbake! Vi tok med bagasjen og gikk for å sjekke bussavganger til flyplassen. Her fikk vi vite at ingen busser gikk denne dagen pga demonstrasjoner!
Det ble taxi sammen med en flyvertinne og det ble 15 euro på hver. Ble 4 timer på Charles de Gaulle. Ble hentet på Gardermoen av Egil kl.21.10.
Enda engang var Vigdis og jeg fornøyde med en fin sykkeltur i Frankrike.

2008 • Blant vinmarker i Champagne

lørdag, september 20

Blant vinmarker i Champagne
20.09. – 28.09.2008
Inkl. 3 dager i Paris

1. dag: Vi tok morgenflyet til Paris lørdag 20.09., og Egil kjørte oss til Gardermoen også denne gangen.Fra Paris tok vi toget fra Gare de l`Est, og etter fem kvarter ankom vi Epernay. Derfra en liten tur med taxi til hotell «Lea Grains d´Argent» hvor vi bodde første og siste natt på turen. Her var også en gourmet restaurant hvor vi spiste middag. Nydelig mat med perfekte kvinnelige servitører. Det var også en hyggelig bar som Vigdis og jeg besøkte for å nyte et glass champagne. Katedralen i Reims ligger kun 24 km unna, og med taxi ble det ikke lange turen. Det var en flott opplevelse å vandre rundt i Reims i strålende solskinn.

2. dag: Syklene sto klare i konferanserommet, utstyrt med to sykkelvesker og lomme på styret til reiseruten. Greie sykler, men bremsene kunne ha tatt bedre. Fine sykkelveier første dagen, i strålende sol og litt vind. Veiene gikk mellom vinranker hvor innhøstingen av druer var i full gang. Ellers ble det en del spasering, da noen av bakkene var for bratte! Denne dagen syklet vi gjennom Hauvilliers hvor Dom Pérignon oppdaget champagnen. Det ble 45 km første dag og et vannhull! Vel framme i Bauine-en-Brie bodde vi på Auberge de l`Omois. Her var verten også kokk, som lagde god mat. Andre gjester, var to par fra Skottland og 4 eldre franske damer.

3. dag: Sol og 18 grader, litt vind. Opp og ned, men litt slakkere bakker! Mange er i arbeid med høsting av druer for hånd. Arbeiderne jobber i 14 dager. og bor på stedet i campingvogn eller telt. Tøyvask og matlaging foregår utendørs. Vi syklet 54 km idag og kom til Hotel La croix d ´or i Sezanne. Liten by med forretninger. Tok en øl på torget før vi sjekket inn. Her var en overstrømmende mottakelse hvor resepsjonisten sprang opp trappene med koffertene våre, med morsomme kommentarer! Middagen var fra kl. 19 fikk vi beskjed om. Vi var sultne og hadde akkurat tid til å skifte og gå ned for å spise. Et glass i baren var ikke mulig pga kurs. Men vi kunne gå i spisesalen . Her satt vi en time før det skjedde noe. Det var tilstander som i «Hotell i særklasse». Også «Que» var her! Frokosten var også merkelig. Kaffekopper var i begrenset antall. Fikk beskjed om at boller var satt fram til kaffedrikking. Det var også corn flakes der, men hva skulle man ha det i? Andre gjester mente det samme som oss, merkelig service!

4. dag: Denne dagen var ruta på 50.9 km. Sol og vind. Etter 7 km hadde vi 700 m markert med «3 topper» som vil si meget bratt terreng! Og det var det. Ellers lange rette strekninger. Vi så et krigsmoment i Montdement, som er 35m høyt.
Syklet videre til Montmort Lucy for å se Château et Parc de Montmort. Bygget på 1500 tallet. Hit var det noen km med lange stigende bakker. Men det gikk fort tilbake igjen. Slottet var verdt turen,selvom vi ikke kom innenfor. Ankom hotell Thibault IV i Vertus etter en noe lang og utfordrende tur. Synes derfor vi fortjente noe godt å drikke før vi skiftet til middag! Det ble en halv flaske champagne til Vigdis og 1 Leffe og 2 kir til meg. Hotellrommet var stort, med 3 senger. God plass å ha koffertene på! Verten her var hyggelig, men hadde en uvane med å snufse ofte! Derav tilnavnet Mr. Snufsy. Her var også maten god og rikelig. Forrett var krepsehaler i gaspachio, and til hovedrett og sjokolade med sorbet til dessert. Kaffe, Mare og Framboise tok vi i baren. Kl. 22 var vi i seng, og jeg i drømmeland.

5. dag: Siste sykkeldag og fortsatt fint vær. 32.5 km var dagens etappe, Fortsatt kupert terreng. Ingen rene sykkelveier har det vært, men vi har syklet på veier med lite trafikk.

Siden vinmarkene i Champagne ligger i skråninger, gikk sykkelveiene derfor oppover og nedover gjennom dagens etapper. Men noen vannhull fant vi, om ikke hver dag! Siste natt var på samme hotell og rom som første dag. Middagen siste kveld var inkl. og vi spiste Piggvar tarte med gressløksaus etter en terrine fois gras. Denne kvelden var brødet tørt, men vinen var god. Nattesøvnen var dårlig på grunn av en gruppe engelskmenn som tilbrakte noen timer utenfor vinduet vårt. Siste gang jeg så på klokka var den 4! Høyt snakk og latter forstyrret også andre gjester.

6. dag: Etter en god frokost tok vi taxi til Epernay igjen hvor toget til Paris gikk ved 10.30 tiden. 8 euro kostet drosjen, og togbilletten kr.400.- tur/retur.

Vi valgte et for oss nytt hotell i Paris, som også ligger i området Montparnasse. Det heter hotel Aiglon og ligger sentralt til i Boulevard Raspail. Vi tok metro fra togstasjonen og fikk rommet vårt selvom det var tidlig på dagen. Gikk ned til «vårt» område og spiste blåskjell med pommes frites som er blitt en tradisjonell lunch for oss. Gikk videre til skobutikken vi gjerne handler i, og Vigdis fant sko, støvler og veske i år.

Det ble en liten handlerunde hvor vi kjøpte med mat hjem til hotellet. Dit kom vi kl.18.30 og ble der resten av kvelden!

7. dag: Spiste frokost på hotellet kl. 11, 11 euro. Tok metro først til St. Michel for å finne hvor kveldens middag skal inntas, Derfra metro til et industriområde i utkanten av Paris, for å se en utstilling av 2CV (2 hestekrefter) som feirer 60 års jubileum i år. Flere utstillinger i samme bygning var også interessante. Derfra metro igjen til «Vakteltoppen» hvor vi også har vært før. Spiste deilig lunsj. Sild i olje med poteter, ost og vin. Satt ute i solskinn og nøt stedet! Neste stopp var Marrot museet som har flest permanente bilder til utstilling av Monet. Flotte bilder og bygning. Rakk en Leffe på hjørnet i solen, før vi dro tilbake til hotellet. Denne kvelden hadde vi bestilt på

Ze kitchen Galerie, etter anbefaling i Aftenposten. Her spiste vi seebash til forrett. Pig suckling til hovedrett for Vigdis, og jeg sjøtunge(solette) servert med en utrolig luftig potetmos. Vigdis tok til dessert stekte fiken med mango og bringebærsaus. Jeg valgte ingefærsorbet.

8. dag: Idag tok vi frokost i naboområdet. Brukte en frokostsjekk jeg fikk av en kollega i sommer, på 5 euro. Markedet på lørdager fikk vi også med, men kjøpte ingenting! Sto i kø før det åpnet i Royal Palais. Mente det var utstilling av Picasso der, men den åpnet ikke før 6. oktober! Derfor gikk vi en lang tur før vi skulle spise lunsj på Willies kl. 12.30, som ligger ikke så langt fra Børsen. Forretten var kokte artisjokker med foie gras og vinagrette. Så kom torsk med soltørket tomat, spinat og en grønnsakmos, I menyen sto: Frichassè d `archauts, petit acdulis. Pavè de cabillaud roti, foie gras canard, marmelade d`auberginer, tomat, basilic. Croustillant chocolat aux fraises. Pannacotta fruits rouge. Kaffe espresso og 4 glass vin, Vinen het Cotes de Jura Fleur de Marne 2005. På kvelden spiste vi entrecote på restauranten Entrecote. To halve flasker vin og creme bruleè. Dette var siste kveld i Paris! Vi følte å ha gått i disse 3 dager like langt som vi har syklet i 5! Men det har vært en fin, hyggelig og opplevelsesrik tur i Frankrike.

2007 • Bordeaux til Aquitaine

torsdag, september 6

Fra Bordeaux til Atlanterhavet
06.09. – 13.09.2007

Flybuss til Gardermoen kl. 13, flyavgang kl. 16 til Bordeaux. Drosje fra Bordeaux til første overnatting inkludert. Men pga trafikkulykke kom ingen drosje. Vigdis ringte madamen på slottet og fikk beskjed. Det var

3 mil å kjøre til første overnatting

Chateau du Grand Branet, hvor vi har bodd tidligere. Stille og rolig sted på landet. 26 grader og flott vær også neste dag. Vi syklet i kjente trakter og lange bakker! Roman - mosaikk utgraving av vinprodusent var kjent. Lunsj (ølstopp) ved innsjø som vi besøkte på nytt.

St. Macaire. Også her har vi bodd tidligere. Hit kjører vi gjennom la Porte de Benauge og hotellet, Hotel les Feuilles dÀcanthes ligger til venstre. Smale gater! Restauranten ligger på gateplan,hvor vi spiste deilig 4 retters middag om kvelden, etter 33 km på sykkel. Litt støl etter første dag. Mistet en ørering (fugl) på hotelrommet. Benyttet hotellets zanussi, og traff 2 svenske par som var på vandringstur fra St. Emillion.

Sauternes. Her var vi innom en vinprodusent for vinsmaking, og kjøpte en halvflaske dessertvin. Smakte også på druene som var høstet ved håndklipping fra september til november. På den andre siden av veien høyt oppe så vi vingården Ch. d´Yquem som er en superdyr vin. Her får man ikke komme inn på området.Spiste medbrakt lunsj i en liten park inne i Sauternes (lite sted) 28 grader og blå himmel. Tilbake til St. Macaire igjen,og etappen denne dagen var på 53 km.

Noillan. Her prøvde vi postkontoret som skulle være åpent. Det var kun døra, og alarmen gikk da vi åpnet. Ventet lenge uten at noen kom! Syklet videre på lange rette veier. 4,5 km den lengste, men ingen bakker. I Origne overnattet vi i to døgn «La mason rose» med kjempehyggelig vertskap pluss tante og fetter. Hadde 5 rom til utleie. Vi spiste med familien 3-retters middag med melon, laks og ost + pai.

Origne. Da vi bodde her i to dager, syklet vi til innsjøen Lamothe etter 5 km lange rette veier. Her hadde kommunen laget en offentlig badestrand, og det var flere enn oss som var på picnic! Syklet også gjennom Saint- Magne. Vigdis traff en stålorm på veien. Tilbake i huset kl.17, hvor det var deilig med badekar mens Vigdis leste og sov en lur. Middag blir kl.19.45 og vi tok en glass Sauternes på plassen utenfor rommet vårt.

Arcachon. Denne dagen ble det ble det 80 km på 9 timer. Hadde 2 spisepauser og 1 ølpause. Neste overnatting er i Arcachon. Le Roc Hotel, 100 meter fra kasinoet, som vi fant etter en stund! Spiste middag på «Chez Pierre».

Pyla. Syklet til sanddynen i Pyla. 10 km hver vei. 156 trappetrinn å gå opp til toppen. Stoppet på hjemveien ved en hyggelig bar rett ved havet. Her var det sykkelvei nesten hele strekningen. Om kvelden spiste Vigdis rå østers og jeg gratinerte blåskjell i hvitløksmør.

Le Cap Ferret. Båt til Le Ferrat som var inkl. i turen vår, m/sykler. Det tok en halv time. Her var stor produksjon av østers. Ved lavvann sto båtene på stranden og stokkene med østers ble synlige. Da vi dro hjem på ettermiddagen var tidevannet kommet. Vi syklet et par mil rundt omkring og så flotte hus og besøkte fyret med flott utsikt. Sol og varmt vær. Spiste deilig lunsjmeny til 13 euro. Tomatsalat, fiskefilet, ananas til Vigdis og creme brullé til meg. Om kvelden pyntet vi oss for å spise på en fin og dyr restaurant ved stranden. Sjarmerende kelnere! Vigdis spiste12 østers og foise Gras til meg, 2 røde små fisker til hovedrett, jordbærsuppe til meg og sjokoladekake med is til Vigdis, Kaffe og cognac/calvados. Det var fortsatt varmt og fint vær og vi tok en spasertur i Archacon etter måltidet. Fant vel ingen bar minnes jeg? Ellers var dette et sted å komme tilbake til.

Dagen etter gikk toget kl.8.15 til Bordeaux som tok en time. Hadde litt tid i Bordeaux før flybussen skulle gå fra jernbanestasjonen kl. 16.30. Spiste quiche på kafe i gågaten, som avslutning på en fin sykkeltur med tilbakelagte 280 kilometer på 6 dager.